Problemer med SAS-fly gav weekendaflysninger

Problemer med tre CRJ-900 fly tvang SAS til at aflyse mere end 20 flyvninger søndag og mandag.

SAS måtte i weekenden tage tre CRJ-900 fly ud af produktion og køre dem ind i hangarerne til reparation. Det var ikke planlagt og medførte aflysninger af afgange.

”Vi har haft nogle tekniske problemer af blandet karakter på tre fly. Og det har desværre medført aflysninger søndag og mandag,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Det var blandt andet problemer med de såkaldte ”flaps” og ”slats” på flyenes vinger, som mekanikerne arbejdede med.

Havde ikke piloter
20 flyvninger blev aflyst søndag og en enkel måtte aflyses mandag på trods af, at SAS faktisk havde større MD-80 fly stående klar på landjorden, som kunne have ageret vikarfly.

”Vi havde MD-80 fly stående standby til at kunne sættes ind i stedet. Men vi havde ikke piloter og kabinepersonale til at bemande flyene,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.

Mandag eftermiddag var alle CRJ-900 fly på vingerne igen.

Som erstatning for Q400-fly
SAS opererer 12 CRJ-900 fly, der har plads til 88 passagerer. Flyene bruges primært på feederruter fra Norden og Nordeuropa ind til København og er de mindste fly i SAS’ egen flåde.

Flyene blev indkøbt som erstatning for de Dash-8 Q400-fly, som SAS valgte at skille sig af med efter tre episoder med landingsstellene og nødlandinger inden for kort tid. Både CRJ-900 og Q400-flyene produceres af den canadiske flyproducent Bombardier.