Boeing 737 MAX 7 (Foto: Boeing | PR)

Rapport: Boeing informerede ikke om MAX-ændringer

En ny rapport afslører, at Boeing ikke oplyste om ændringer i MCAS-systemet på 737 MAX til de relevante personer hos de amerikanske luftfartsmyndigheder.

Boeing har ikke informeret tilstrækkeligt om ændringer i det flyvekontrolsystem, der senere skulle få skylden for to alvorlige flyulykker med 737 MAX.

Flyvekontrolsystemet, der er kendt som MCAS, var ”ikke et fokusområde” for de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA (Federal Aviation Administration), fordi den amerikanske flyproducent fremlagde det som en modifikation til flytypens eksisterende system. Det viser en ny 52-siders rapport, som nyhedsbureauet Reuters er i besiddelse af.

Boeing har med andre ord ikke forelagt tilstrækkeligt med certificeringsdokumenter over for FAA om ændringerne i MCAS-systemet, der efterfølgende kostede 346 mennesker livet i de to ulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

”FAA-flyvetestpersonale var opmærksomme på denne ændring, men de vigtigste FAA-certificeringsingeniører og personale, der var ansvarlige for at godkende niveauet for pilottræning i flyselskaberne, fortalte os, at de ikke var klar over ændringen af ​​MCAS,” står der i rapporten.

Fuld tillid til MAX-sikkerhed
Rapporten er udarbejdet af det amerikanske transportministeriums “Office of Inspector General” (IG), dateret den 29. juni. En rapport, som angiveligt vil blive offentliggjort onsdag, og som blotlægger fejl af både Boeing og FAA i udviklingen og certificeringen af 737 MAX.

FAA har ifølge Reuters afvist at kommentere yderligere, ud over det agenturet gør i rapporten. Hos Boeing understreger man, at sikkerheden er blevet forbedret, og at der vil være gennemsigtighed i arbejdet med 737 MAX.

”Når MAX vender tilbage til service, vil det være et af de mest grundigt gennemgåede fly i historien, og vi har fuld tillid til dets sikkerhed,” siger en talsmand fra Boeing.

Boeing garanterer således, at flyet vil være et af de mest sikre i verden, og at tidligere fejl på MCAS-systemet, der skal forhindre stalls, er blevet udbedret. MCAS-systemet er som nævnt synderen til de to ulykker i henholdsvis oktober 2018 og marts 2019. Systemet gjorde, at flyets næse gentagne gange med stor kraft blev presset nedad, og piloterne var ude af stand til at genvinde kontrollen med flyet.

I mandags indledte Boeing og FAA en række recertificeringsflyvninger, som atter skal bringe 737 MAX tilbage i luften. Hvis de amerikanske luftfartsmyndigheder er tilfredse med opgraderingen af MCAS-systemet, vil flyselskaberne igen kunne benytte flyet.

 

Relaterede artikler:

MAX-recertificeringsflyvninger begyndte mandag

Udsigt til kritik af myndigheder i MAX-rapport

Boeing kendte til MAX-problemer før Lion Air-ulykken