Rejsebureauforeninger i fælles henvendelse til SAS

Rejsebureauforeningerne i de tre skandinaviske lande vil rette en fælles henvendelse til SAS for at høre nærmere om selskabets planer for at spare 100 mio. kroner på distributionen.

SAS har igennem årtier benyttet rejsebureauerne som samarbejdspartner og distributør af flyselskabets produkter.

Nu vil SAS tage distributionsmodellen op til overvejelse. Det fremgår af den seneste kvartalsrapport, som SAS præsenterede i torsdags.

“Der skal foretages en gennemgribende vurdering af distributionsmodellen og marketing-aktiviteterne, inklusive kreditkortomkostninger og agentprovisioner,“ hedder det i kvartalsrapporten. SAS forventer, at hele denne gennemgang kan udløse besparelser til en værdi af 100 mio. svenske kroner.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening undrer man sig over udmeldingen fra SAS. Foreningen og dens omkring 130 medlemmer har ikke hørt noget fra SAS omkring overvejelserne i forhold til distributionsmodellen. Torsdag formiddag var direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening i kontakt med sine norske og svenske kollegaer, men de var ligeså undrende overfor den ordknappe formulering.

“Sammen med mine kolleger i Norge og Sverige retter vi nu en fælles henvendelse til SAS for at høre nærmere om selskabets planer,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening til CHECK-IN.dk.

Færre incentives
Udmeldingen fra SAS kommer blot få dage efter, at flyselskabet har gjort det muligt for passagererne direkte på SAS-hjemmesiden at tilkøbe tillægsprodukter på allerede eksisterende bookinger lavet af rejsebureauerne.

“Vi sidder i dag med distributionsaftaler, der snart udløber. Her ser vi også strukturer, der ændrer sig, og vi ser naturligvis gerne en større del gå via vores egne salgskanaler,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen som kommentar til overvejelserne. Denne kommentar er dog primært knyttet til aftalen med det globale GDS-distributionsselskab Amadeus.

Hele distributionsområdet sorterer under nordmanden Eivind Roald, der erkoncerndirektør i SAS med ansvar for salg og marketing. Han er ophavsmand til idékataloget med besparelserne omkring distributionen.

“Næsten to tredjedele af vores omsætninger kommer i dag fra rejsebureauerne. Vi vil fortsat udvikle et godt samarbejde med lokale og globale rejsebureauer, men vi vil komme til at reducere incentives så de billigste billetter. Det er en helt naturlig udvikling, som knytter sig til brancheudviklingen,“ siger Eivind Roald til CHECK-IN.dk.