SAS-fly. (Foto: Henrik A. Jonsson | Shutterstock.com)

Rekonstruktionsplanen for SAS er offentliggjort

SAS ventes at få godkendt planen for rekonstruktionen af SAS AB ved en domstol i Stockholm i ugen fra den 15. til 19. juli. Dette bliver endnu en milepæl i den langstrakte proces for at redde flyselskabet.

SAS har mandag aften meddelt, at selskabet i uge 29, der starter den 15. juli, tager endnu et skridt i retning af, at kunne få friheden tilbage efter dette tidspunkt at have været i en rekonstruktionsproces ved først en amerikansk konkursdomstol og sidenhen en svensk domstol.

Det sker når selskabets rekonstruktionsplan skal godkendes ved en domstol i Stockholm, som led i en proces, SAS ansøgte om den 27. marts. Sidenhen har der været afholdt et kreditormøde den 17. april, hvorefter planen nu er klar til godkendelse.

Rekonstruktionsplanen er et digert værk på hele 575 sider, der blandt andet indeholder en beskrivelse af selskabets forslag til gældssanering samt forslag til beslutninger omkring udstedelse af nye aktier til de investorer, der står bag det kommende ejerkonsortium.

Der er også informationer om, at visse uprioriterede kreditorer vil modtage nye aktier som kompensation for deres krav, og endelig bekræftes det endnu engang, at de nuværende aktionærer vil få indløst deres ordinære aktier uden kompensation.

Fremtiden ligger klar
Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank mener ikke, at der gemmer sig nogle overraskende nyheder i den netop offentliggjorte rekonstruktionsplan.

“Man får lidt mere klarhed over, hvornår SAS kan være færdig med alle formaliteterne og endnu en milepæl der venter i den lange proces. Fremtiden ligger klar, men der er stadig nogle formaliteter, der skal styr på,” siger Jacob Pedersen til Check-in.dk.

Han tilføjer, at Chapter 11-planen ved den amerikanske konkursdomstol blev støttet af mere end 99 procent af de kreditorer, der stemte, og derfor forventer han heller ikke, at det skulle give anledning til udfordringer, når godkendelsen skal igennem ved domstolen i Stockholm.

Det nye ejerkonsortium består udover DIP-långiveren Castlelake af Air France-KLM, Lind Invest samt den danske stat. 

 

Relaterede artikler:

SAS-chef: “Det er kun to år, men det føles som 20”

Den danske stat har stort aftryk i ny SAS-ejeraftale

Efter 623 dage: Chapter 11-plan godkendt