Den nordlige terminal i London Gatwick. Foto: London Gatwick

Gatwick udbygger nordlig terminal

London Gatwick investerer ni milliarder kroner hen over de næste fem år, og ét af projekterne handler om udvidelse af lufthavnens nordlige terminal.

De kommende år vil London Gatwick investere stort i forskellige projekter rundt om i lufthavnen.

Lufthavnen vil sikre bæredygtige vækstmuligheder og styrke sig til fremtiden. I den forbindelse er der netop blevet fremlagt en femårsplan kaldt Capital Investment Programme (CIP), hvor hovedfokus er at foretage investeringer med fokus på automatisering og teknologi til glæde for passagererne.

Den samlede investering over de næste fem år bliver på 1,1 milliarder pund, eller hvad der svarer til 8,9 milliarder kroner.

Forbedrede gates og venteområder
Det største enkeltstående projekt, der skal realiseres inden for de næste fem år, er en vestlig udbygning af Pier 6 i den nordlige terminal. Udvidelsen vil give yderligere en halv million passagerer i denne terminal mulighed for at gå om bord og af borde på flyet via en jetbro. Herudover vil der blive forbedrede venteområder ved gatene.

Designet af de nye gates indebærer automatisk boarding – også kendt som biometrisk boarding. Passagererne vil få scannet deres ansigt og pas, hvorefter de bliver lukket ud til flyet. Udbygningen af Pier 6 indebærer desuden flere kaffebarer og forretninger, så passagererne kan nyde disse faciliteter helt frem til boarding-områderne.

Der bliver også udvidet uden for selve den nordlige terminal. London Gatwick vil således skabe yderligere 3.250 parkeringspladser fra sommeren 2021.

Tryk på lufthavnens ene startbane
De to ejere af London Gatwick, VINCI Airports og Global Infrastructure Partners (GIP), har givet grønt lys til den nye femårsplan, der således skal udvikle lufthavnen i en bæredygtig retning. Foruden udbygningen af den nordlige terminal inkluderer den store investering eksempelvis også robotparkering i lufthavnens sydlige terminal.

London Gatwicks samlede investering siden 2009 – inklusiv den seneste femårsplan – lyder på 3,21 milliarder pund, eller hvad der svarer til 25,9 milliarder kroner.

46 millioner passagerer rejste gennem London Gatwick i 2018, og flyene letter og lander vel at mærke kun ved hjælp af én start- og landingsbane. For yderligere at kunne optimere brugen af denne er det nødvendigt med løbende investeringer. Lufthavnen forpligter sig til fortsat at vokse en bæredygtig vej, skabe job og styrke den lokale økonomi, lyder det.

Vil tiltrække nye flyselskaber
London Gatwick har formuleret visionerne om fremtiden i en større masterplan, mens femårsplanen til gengæld har stort fokus på at forbedre faciliteterne for passagerer og flyselskaber på kort sigt.

”Vi har altid fokus på passagererne i vores investeringsplaner, og det er dejligt at se, hvordan automatisering og teknologi kan forbedre passageroplevelsen yderligere. Planerne udforsker måder, hvorpå vi bæredygtigt kan øge vores kapacitet – herunder at kunne tilbyde mere plads i afgangsområdet,” siger Stewart Wingate, administrerende direktør i London Gatwick.

“Denne investering vil støtte vores eksisterende flyselskaber, hjælpe med at tiltrække nye flyselskaber og levere en forbedret service til de millioner af mennesker, der vælger at flyve fra Gatwick.”

Start- og landingsbanen i London Gatwick er 3.316 meter, og banen er således den eneste aktive i den store britiske hovedstadslufthavn. Lufthavnen har dog også en kortere reservebane, som kun anvendes i nødsituationer, eller når hovedbanen skal renoveres. Der er

 

Relaterede artikler:

Gatwick vil bruge reservebane til øget vækst

Gatwick Airport kommer på franske hænder

EasyJet åbner rute fra London til Aarhus