Alitalia Boeing 777-200 (Foto: Alitalia)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

Køerne er på vej til at blive kortere i lufthavnene i Billund og Amsterdam, mens Alitalia blev taget under konkursbeskyttelse, og SAS justerede det nordamerikanske trafikprogram.

Så er vi nået frem til lørdag i uge 18, og det er tid til at kigge tilbage på ugens nyheder i luftfartsbranchen, inden det lune danske forårsvejr lokker i denne weekend.

Ugen blev indledt den 1. maj, hvor man i Billund Lufthavn kunne glæde sig over udsigten til kortere køer i sikkerhedskontrollen, efter at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved et kontrolbesøg ugen før havde ophævet de midlertidige og skærpede krav. De lange køer i Amsterdam Schiphol Airport er også blevet kortere, men alligevel er KLM og den hollandske storlufthavn røget i totterne af hinanden som følge af de midlertidige kapacitetsproblemer. I Sturup-lufthavnen ved Malmø kunne man derimod i ugens løb åbne et særligt FastTrack-spor, så her vil der ikke fremover være køproblemer for kunderne hos SAS og Norwegian.

Danish Air Transport tog konsekvenserne af et utilfredsstillende årsresultat og vil fremover flytte op imod 20 stillinger til det litauiske datterselskab for at styrke koncernens konkurrenceevne. SAS har som tidligere nævnt også valgt at udflage med i første omgang ni fly til Irland. Den norske koncerndirektør Eivind Roald kunne i et eksklusivt interview med CHECK-IN.dk afsløre, at mange skandinaviske SAS-ansatte ønsker at søge de ledige stillinger som flyvende personale på baserne i Spanien og Storbritiannien, når det nye irske driftssselskab går i luften i slutningen af oktober.

Markedet har længe ventet på, at SAS skulle afsløre, hvad planerne er med Boston-ruten fra København, da det lejede Boeing 737-fly fra PrivatAir efter planen skal leveres tilbage til det schweiziske flyselskab i slutningen af oktober. SAS har valgt at indsætte et A330-langdistancefly på ruten, som dog bliver reduceret med et par frekvenser. For at få kabalen til at gå op beskæres ruterne til Miami fra Oslo og København, mens der samtidig bliver plads til en enkelt ugentlig afgang fra Stockholm til Miami for at efterkomme kravet fra svenskerne, der udgør hovedparten af passagergrundlaget til Miami.

Ugens triste nyhed var så ubetinget, at Alitalia endnu engang er tæt på en konkurs. De ansatte stemte nej til en ny strategiplan, der indebar en markant reduktion af flåde og jobs. I stedet besluttede selskabets investorer på et møde i tirsdags at søge konkursbeskyttelse til selskabet og sikre en seks måneders mellemfinansiering, indtil flyselskabet kan blive afhændet eller på andre måder sikres en fremtid i en rekonstruktion.

Norwegian i modvind
Den første uge i måneden er altid præget af trafiktallene fra lufthavnene og flyselskaberne. Som altid er det svært sammenligne trafiktal med tidligere perioder, når der er tale om en måned, hvor påsken spiller en rolle.

I Billund steg antallet af udenrigsrejsende med hele 20,8 procent, mens udenrigstrafikken i Aalborg Lufthavn steg med 2,1 procent. Aarhus Lufthavn måtte indkassere en tilbagegang på mere end 15 procent, og der er udsigt til, at den østjyske lufthavn i 2017 bliver overhalet af Vágar Lufthavn som den fjerdestørste lufthavn i Rigsfællesskabet. Den færøske lufthavn øgede i april passagertallet med 46 procent som følge af den nye SAS-rute fra København.

Udover trafiktal kommer der også punktlighedstal for flyselskaber og lufthavne i starten af hver måned. FlightStats.com havde opgjort, at Norwegian i april havde omkring 4.000 forsinkede flyvninger ud af samlet 17.000 operationer. Norwegian var også i fokus, da CHECK-IN.dk kunne afsløre, at selskabets Spanien-ruter fra Billund i sommermånederne skal opereres med ældre A320-fly fra Grækenland og Letland i stedet for selskabets egne Boeing 737-800 fly med gratis WiFi. Alt var dog ikke negativt for Norwegian, da selskabet blev hædret med to Freddie Awards ved prisuddelingen i Newark. Det norske lavprisflyselskab fik prisen for Europas bedste loyalitetsprogram inden for luftfarten. Samme titel fik SAS i 2004.

Ugen sluttede med en historisk nyhed fra Kina, hvor mellemdistanceflyet Comac C919 gennemførte den første testflyvning fra Shanghai Pudong International Airport. Det kan således blive startskuddet til en ny kinesisk æra i kinesisk flyproduktion, hvor de etablerede flyproducenter Airbus og Boeing kan risikere at blive udfordret i større eller mindre grad.

Femårsdag for Cimber Sterling-konkursen
Endelig kan vi ikke komme udenom datoen den 3. maj uden at nævne femårsdagen for konkursen i Cimber Sterling. Det markerede vi med en åben artikel, der beskrev den heftige kamp, der var om at overtage de danske indenrigsruter i dagene efter konkursen.

Der er også to spændende PLUS-artikler, der dog kræver abonnement for at læse. To ansatte fra Cimber Sterlings daværende stationskontor i Karup Lufthavn (nu Midtjyllands Lufthavn, red.) fortæller, hvordan de oplevede den for dem skæbnesvangre dag, og så kan du læse om, hvordan kurator gennem 13 dramatiske døgn kæmpede for at sælge hele eller dele af konkursboet,

God weekend til alle læserne fra redaktionen på CHECK-IN.dk!