Aeropuerto Internacional de Ezeiza - Ministro Pistarini (EZE) (Foto: Jm Marquez)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

Air India har valgt Stockholm fremfor København, og Norwegian forbereder sig til en argentinsk fiesta senere på året, når de første Argentina-billetter sættes til salg.

Så er vi ved at være på vej ud af uge 19, som mange måske benytter til en forlænget weekend udenfor Danmark med mindre havearbejde eller hjemlige sysler i stedet kalder.

Ugen i luftfartsbranchen har således været kortere end normalt, og den blev indledt med nyheden om, at Icelandair lukker tre af selskabets nordiske salgskontorer og dermed følger i hælene på British Airways, der for nylig lukkede det regionale salgskontor i København. Det islandske flyselskab skal finde ekstra 200 mio. kroner årligt med effekt i 2018, og derfor sætter selskabet seks ekstra flystole i flyene og udarbejder en ny prisstruktur, så det bliver muligt at komme højere op i søgemaskinerne. Til gengæld har det islandske flyselskab valgt at opgradere Vancouver fra en sæsondestination til en helårsdestination.

I Nordatlanten sker der også noget i Grønland. Her har lufthavnsoperatøren Kalaallit Airports prækvalificeret udvalgte konsortier til at give tilbud på tre lufthavnsprojekter, og der er danske virksomheder involveret i to af disse tre konsortier. Et af projekterne handler om forlængelse af banen i Nuuk Lufthavn, men der er stadig lokale protester mod udvidelsen, som en lokal erhvervmand mener ikke er fremtidssikret.

Nuuk opfatter byen som Porten til Arktis, mens Trømsø i Norge kalder sig landets arktiske hovedstad. Hertil vil SAS åbne en rute fra København med to ugentlige afgange i det kommende vinterprogram, der bærer tydeligt præg af, at det skandinaviske flyselskab øger kapaciteten mere i Oslo og Stockholm som en stille protest mod afgfitsniveauet i CPH.

Netop de relativt høje afgifter i CPH var angiveligt en af årsagerne til, at Air India har valgt Stockholm som ny skandinaviske destination i stedet for København, der i øvrigt havde en pæn interkontinental fremgang i april måned.

Norwegian klar til argentisk fiesta
Skal du bruge weekenden på at bestille EuroBonus-flybilletter hos SAS, så er det ikke muligt, da SAS har låst kunderne ude indtil på mandag, idet selskabet er i gang med en omfattende opgradering af teknikken bag pointstyringen.

Til gengæld er der åbent i Norwegian Reward, og den norske luftfartskoncern har netop meddelt, at bestyrelsen har godkendt etableringen af et argentinsk datterselskab, således at de første Argentina-ruter ventes at komme til salg i slutningen af året. Den markante vækst i Norwegian skaber dog udfordringer andre steder. Punktligheden i datterselskabet Norwegian Air International har været under pres, blandt andet som følge af svigtende kvalitet fra eksterne handlingselskaber i Spanien og Storbritannien. Nu har Norwegian etableret eget handlingselskab med navnet Red Handling, men der er dog ingen aktuelle planer om at lade Red Handling overtage aktiviteterne i Skandinavien fra Menzies og Aviator.

Odense-HCA Airport er blevet nationalt dronecenter, men lufthavnen har stadig ambitioner om at udvikle rutetrafikken samtidig med, at man er i færd med at ansætte en ny direktør til den fynske lufthavn. Ambitioner har man også på Amager, hvor Københavns Lufthavne A/S arbejder videre med planerne om en udbygning af lufthavnen, der blandt betyder, at tværbane 12/30 først skal afkortes og sidenhen nedlægges. Først bad CPH om en lynsagsbehandling, men nu venter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på, at lufthavnen leverer en ny ansøgning med det reviderede projekt, og det ventes først at være klar i efteråret.

Fortsat god weekend ønsker redaktionen til vores læsere!