Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair bekræfter interline-aftaler

Ryanair bekræftede i sidste uge på et pressemøde i London, at rammerne for samarbejdsaftaler med Norwegian og irske Aer Lingus er forhandlet på plads.

Ryanair og Norwegian annoncerede allerede i midten af 2016, at de to lavprisflyselskaber var i gang med at etablere et samarbejde, hvor Ryanair skulle føde passagerer ind til Norwegians langdistanceruter. Sidenhen er sagen dukket op med jævne mellemrum i medierne, og nu sker det igen.

Denne gang efter et pressemøde, der blev afholdt sidste uge i London, hvor Ryanair ifølge Air Transport World bekræftede, at en aftale nu var faldet på plads med Norwegian samt Aer Lingus. Nu afventer man kun, at de tekniske forudsætninger skal blive implementeret.

”Vi har en aftale med Norwegian, og vi gennemgår de tekniske forudsætninger, hvilket tager længere tid, end vi havde håbet,” siger David O’Brien, kommerciel direktør hos Ryanair.

Han tilføjer, at aftalen ikke var ”eksistentiel” for nogen af selskaberne. Også Norwegian har tidligere udtalt, at deres forhandlinger med Ryanair var nået til de tekniske detaljer. Det samme gælder, ifølge David O’Brien, for Ryanairs forhandlinger med Aer Lingus.

Kontrakt parat om en ”rigtig interline-aftale”
”En ikke-bindende udkast til en kontrakt er udfærdiget med Ryanair,” siger en talsmand for Aer Lingus, og fortsætter: ”Men forhandlinger vedrørende betingelserne for en sådan mulig interline-aftale med samarbejde om billetter og bagage pågår stadig.”

En vigtig del af forhandlingerne med hvert enkelt af flyselskaberne i forbindelse med interline-aftaler, drejer sig om, hvem der skal påtage sig ansvaret for passagererne i tilfælde af forsinkelser eller mistede forbindelser. O’Brien afviser at specificere yderligere, men siger: ”Disse forhandlinger er afsluttet”.

Teknisk set vil aftalen med Norwegian betyde, at de rejsende vil kunne booke interline-fly på Norwegians hjemmeside med flyskifte mellem Norwegian og Ryanair. O’Brien siger, at der er tale om en ”rigtig” interline-aftale, som gør det muligt for passagererne at checke deres bagage igennem til slutdestinationen, og ikke som i dag at skulle hente bagagen ud på bagagebåndet, og checke ind på ny for at kunne fortsætte med et andet flyselskab.

Ryanair forhandler med flere
Udover Aer Lingus og Norwegian har Ryanair angiveligt også samtaler i gang med et par andre flyselskaber i forhold til tilslutningsaftaler. Ryanair-direktøren vil dog ikke afsløre, hvem disse selskaber er, da forhandlingerne er på et ”meget mere følsomt” stadie. ”Det er selskaber, der har kontaktet os. Vores fly flyver fulde, så forespørgslerne kommer fra flyselskaber, som har indset, at de aldrig vil kunne opbygge et europæisk netværk i lighed med Ryanairs,” siger han.

Ryanairs fremhæver europæiske baser i Bologna og Bruxelles-Charleroi-lufthavnen som baser, hvor Ryanair har omkring 6-7 millioner passagerer om året med uanede muligheder for.

Endelig hævder Ryanair, at flere flyselskaber har forespurgt om muligheden for at distribuere deres flyvninger via Ryanairs hjemmeside. Disse henvendelser mener Ryanair kunne være et fremtidigt fokusområde i selskabets udviklingsplaner.

 

Relaterede artikler:

IT-problemer for Ryanair og Norwegian

Norwegian og Ryanair tæt på feeder-aftale

Ryanair flirter med flere på samme tid

Her er Norwegians kommende A321-ruter

Ryanair: Ingen langdistanceplaner de næste fem år