Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Ryanair: CPH vil have direkte konkurrence

Københavns Lufthavn vil helst have os til at konkurrere direkte med andre selskaber på eksisterende ruter i stedet for at åbne nye destinationer, mener Ryanair.

Københavns Lufthavn vil hellere have, at Ryanair giver selskaber som SAS, Norwegian og easyJet konkurrence på eksisterende ruter, end at de åbner nye ruter. Det er i hvert fald påstanden fra Ryanair.

”Vi havde oprindelig indtryk af, at Københavns Lufthavn foretrak ruter til nye destinationer. Men nu har det vist sig, at de foretrækker, at vi går ind på eksisterende ruter i konkurrence med andre selskaber,” siger David O’Brien, kommerciel direktør i Ryanair, til CHECK-IN.dk.

”Det har overrasket os, men det er måske et udtryk for, at lufthavnen ønsker øget konkurrence og lavere priser på nogle af de eksisterende ruter,” siger David O’Brien.

Kortere rabatperiode
Lufthavnens afgiftsstruktur er skruet sådan sammen, at hvis en ny rute beflyves dagligt, så kan den modtage opstartsrabat i alle de fem år, som er den maksimale tidsperiode et flyselskab kan få rabat på afgifterne på en ny rute. Hvis ruten ikke beflyves dagligt bliver rabatperioden kortere.

Det gør det derfor mere fordelagtigt for Ryanair og andre selskaber at åbne en rute til en større destination, hvor der er passagerer nok til en daglig forbindelse, end en rute til en mindre destination, hvor der kun er basis for 1-6 ugentlige flyvninger.

På et pressemøde tirsdag annoncerede Ryanair sin niende rute fra selskabets kommende base i Københavns Lufthavn. Den kommer til at gå til Køln i Ruhr-distriktet i Tyskland en gang dagligt fra 2. september.

Da selskabet i oktober sidste år annoncerede, at de vil åbne en base i Københavns Lufthavn den 26. marts i år, lød budskabet, at man agtede at åbne i alt 13 nye ruter fra København i løbet af 2015 og stationere fire fly i lufthavnen. Nu er meldingen imidlertid, at der stadig kommer fire fly, men at der muligvis kun kommer 11 ruter. Årsagen skal netop findes i, at det bedre kan betale sig at åbne få ruter med mange ugentlige frekvenser end flere ruter med få ugentlige frekvenser. Så i stedet for at åbne yderligere fire ruter med 3-4 ugentlige flyvninger hver, så er det mere fordelagtigt, at åbne to ruter med daglig betjening.

Debatterer ikke i medierne
Hos Københavns Lufthavn ønsker pressechef Søren Hedegaard Nielsen ikke at diskutere lufthavnens takststruktur i medierne.

”Vores opstartsrabatter er ens for alle, og det debatterer vi direkte med flyselskaberne og ikke i medierne,” fastslår pressechefen.

Af de indtil videre ni annoncerede Ryanair-ruter er kun tre i dag betjent fra Københavns Lufthavn af andre selskaber. Det drejer sig om Dublin, London Luton og Madrid. I andre tilfælde flyver Ryanair til samme by som konkurrenterne, men blot til en anden lufthavn i byen. Det drejer sig om Stockholm, Bruxelles, Milano, Rom og Warszawa. Kun Køln er Ryanair helt alene om at betjene.

Det første Ryanair-fly lander i Københavns Lufthavn onsdag i næste uge, når selskabet åbner sin rute mellem København og Dublin, som vil blive betjent fra basen Dublin. Ugen efter åbner Ryanair så sin base i Københavns Lufthavn med i første omgang et fly, 40 ansatte og daglige flyvninger til London Luton, Milano Bergamo og Warszawa Modlin.