Ryanair vil fra efteråret øge til samlet syv fly på den kommende base i Frankfurt Lufthavn. Dermed kan det irske lavprisflyselskab åbne yderligere 20 ruter.
Endnu inden Ryanair har åbnet sine første ruter fra Frankfurt Airport har det irske lavprisselskab annonceret en massiv oprustning. Således vil de to Boeing 737-800 fly, som man starter ud med at basere i Frankfurt fra slutningen af marts, allerede til oktober få selskab af yderligere fem fly.
De to første fly skal fra den nye base flyve til Alicante, Faro, Malaga og Palma henholdsvis tre, tre, fire og fire gange om ugen. Når sommerfartplanen til oktober bliver erstattet af vinterfartplanen, så udvider Ryanair antallet af Frankfurt-ruter til i alt 24 og baserer i alt syv fly i Europas fjerdestørste lufthavne.
Foruden de fire spanske destinationer fra sommerfartplanen, så vil Ryanair fra oktober også flyve til Athen, Barcelona, Brindisi, Catania, Glasgow, Gran Canaria, Krakow, Lanzarote, Lissabon, London, Madrid, Manchester, Milano, Pisa, Porto, Sevilla, Tenerife, Toulouse, Valencia og Venedig.
Ruten til London får to daglige flyvninger, mens ruterne til Athen, Barcelona, Glasgow, Krakow, Lissabon, Madrid, Milano, Porto, Valencia og Venedig vil blive betjent en gang dagligt. De øvrige ruter får mellem to og seks ugentlige returflyvninger.
Med de i alt 24 ruter forventer Ryanair at flyve 2,3 mio. passagerer ind og ud af Frankfurt-lufthavnen hvert år. Det svarer til knap fire procent af det samlede antal passagerer i lufthavnen.
Stor irritation for Lufthansa
Den hurtige opskalering vidner sandsynligvis om, at kunderne har taget godt imod Ryanairs første fire ruter. Desuden har selskabet fået særdeles gode takstvilkår i den store lufthavn – til stor irritation for Lufthansa, der er lufthavnens suverænt største bruger. Lufthansa og Star Alliance-partnere som SAS, United og adskillige andre, står således for 77 procent af trafikken i Frankfurt-lufthavnen.
Fornylig fik Fraport, der driver Frankfurt Lufthavn, således godkendt en ny struktur for landings- og passagerafgifter af ministeriet for økonomi, energi, transport og regional udvikling i den tyske delstat Hessen. En struktur der blandt andet giver betydelige rabatter til de flyselskaber, som har den største passagervækst. Og når man som Ryanair starter fra nul, så bliver væksten automatisk stor og rabatten tilsvarende klækkelig.
Endelig så har Ryanair gennem flere år haft fokus på at øge sin tilstedeværelse på det tyske marked og på den måde forsøge at lægge maksimalt pres på Lufthansa og ikke mindst på kriseramte airberlin. Således har selskabet blandt andet åbnet en base i Berlin’s Schönefeld-lufthavn. En base, som også er blevet udvidet kraftigt.
Lukrative vilkår
Ryanair er ikke det eneste lavprisselskab, der har fået smag for Frankfurt Airport efter at lufthavnen fik lov til at give særdeles lukrative afgiftsvilkår til selskaber der vokser hurtigt. Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air har således planer om at åbne to ruter til Frankfurt i 2017. Den ene er en rute fra Bulgariens hovedstad Sofia, som åbner den 22. maj. Den anden er en rute fra Ungarns hovedstad Budapest, som åbner den 15. december.
Begge ruter vil blive betjent dagligt med spritnye Airbus A321-fly med plads til 230 passagerer. Wizz Air flyver i forvejen fra den langt mindre Frankfurt-Hahn lufthavn til ni destinationer.
Blandt de europæiske lavprisselskaber er det i dag kun spanske Vueling, islandske WOW air, tyrkisk-tyske Sun Express samt tyrkiske Pegasus Airlines, der flyver til lufthavnen. Derimod må man kigge langt efter selskaber som easyJet, Norwegian og Transavia samt Ryanair og Wizz Air – et lille stykke tid endnu.
Relaterede artikler:
Lufthansa-kritik af nye takster i Frankfurt