Flykapaciteten vil ikke kunne følge med efterspørgslen på rejser næste år, og derfor vil billetpriserne stige, forudser Ryanair-koncernchef Michael O’Leary.
Flere og flere er blevet vaccinerede mod COVID-19, og det får rejselysten til at stige blandt borgerne rundt om i de europæiske lande.
Men det stigende antal rejselystne personer vil få billetpriserne til at stige i løbet af 2022 og særligt om sommeren. Det mener Michael O’Leary, der er koncernchef i det irske lavprisflyselskab Ryanair.
Michael O’Leary siger, at en forventet stor efterspørgsel på flyrejser ikke vil stemme overens med det udbudte antal af flyvninger. Og det vil betyde en prisstigning på flyrejser – og også på hotelovernatninger.
20 procent mindre kapacitet
Mange flyselskaber har haft stort overskud af flykapacitet i løbet af coronapandemien, men ifølge Ryanair-topchefen vil selskaberne altså snart komme i underskud.
”Jeg tror, der vil komme et dramatisk opsving i ferieturismen inden for Europa næste år. Og grunden til, at jeg tror, at priserne vil være dramatisk højere, er, at der er mindre kapacitet,” siger Michael O’Leary i et interview med The Sunday Times ifølge Irish Examiner.
”Fjern Thomas Cook (seks millioner sæder), Flybe (otte millioner sæder), Norwegian (næsten 24 millioner sæder) – og Alitalia reducerer sin flåde med 40 procent. Der vil være omkring 20 procent mindre kortdistance-kapacitet i Europa i 2022, mens der vil være et dramatisk opsving i efterspørgslen.”
Mens billetpriserne ifølge Michael O’Leary vil stige i løbet af 2022, vil Ryanair til gengæld tilbyde lavere billetpriser i løbet af den kommende vinter. Lavprisflyselskabet sænker priserne for at ”få markedsandele overalt”, som formuleringen lyder fra koncernchefen.
Ryanairs Boeing-flåde stiger
Flykapaciteten hos Ryanair selv stiger i disse måneder, da selskabet er i gang med at få leveret helt nye fly fra en ordre på i alt 210 Boeing 737 MAX 8-200. Indtil videre er der leveret 15 af denne flytype, der således har sluttet sig til Ryanair-flåden på over 400 Boeing 737-800-fly.
I løbet af fem år vil Ryanair dermed komme op på at have flere end 600 fly alene fra Boeing.
Ryanair og Boeing Commercial Airplanes har i de seneste 10 måneder desuden forhandlet om en ordre på Boeing 737 MAX 10 – den største variant i MAX-familien. Men spørgsmålet om prisen på flyene skiller parterne, og forhandlingerne er derfor afsluttet.
Relaterede artikler:
Ryanair: Ingen aftale om Boeing MAX 10