Kenny Jacobs, Chief Marketing Officer hos Ryanair. (Foto: Ryanair)

Ryanair: Mindst 10 procent lavere billetpriser

Ryanair forventer, at billetpriserne i de kommende seks måneder frem til udgangen af marts 2017 vil falde mellem 10 og 12 procent.

De store europæiske lavprisflyselskaber fortsatte i august måned den vækstkurs, der blev udstukket tidligere på året. Op imod 25 mio. passagerer rejste med Europas fire største lavprisflyselskaber i sidste måned, hvilket er en stigning på omkring 10 procent i forhold til samme periode året før.

Konkurrencen er dog hård selskaberne imellem samt i forhold til netværksselskaberne, der fortsætter med at miste trafik til de ekspansive lavprisflyselskaber. Derfor er der også udsigt til et prispres i de kommende seks måneder, hvor der står mellem- og lavsæson i kalenderen. Ryanair har allerede meddelt, at selskabet forventer betydeligt lavere priser frem til marts 2017.

“Ryanairs august-trafik voksede med 11 procent til 11,5 mio. passagerer, mens vores belægning steg med et procentpoint til 96 procent. Det er lavere priser som følge af Brexit-resultatet samt succesen fra vores ‘Always Getting Better’ program, der bidrager hertil. Ryanair forventer i overensstemmelse med tidligere udmeldinger, at gennemsnitspriserne vil falde mellem 10 og 12 procent i kommende seks måneder frem mod marts 2017,” siger Kenny Jacobs, der er marketingdirektør hos Ryanair.

Wizz Air med højeste vækstrate
Selvom Ryanair voksede med 11 procent i august måned, var væksten hos de to opkomlinge, henholdsvis Norwegian og Wizz Air noget højere. Norwegian voksede med 12 procent til næsten 2,9 mio. passagerer, mens det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air trak en vækst på hele 17 procent med lidt flere end 2,3 mio. passagerer.

Hos det britiske lavprisflyselskab easyJet var der en mere moderat vækst. Her blev passagertallet øget med omkring 500.000 rejsende til flere end 7,5 mio. passagerer, hvilket repræsenterede en vækst på seks procent.

Bedst til at fylde flyene var Ryanair med 96 procents belægning mod 95 procent hos easyJet. Hos Wizz Air formåede man at sælge 93 procent af sæderne, mens Norwegian fik afsat 88 procent af produktion.

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Brexit vil presse priserne

Norwegian frygter ikke Ryanair i CPH

Wizz Air på vej mod 150.000 passagerer i Billund

Massiv lavprisvækst i Københavns Lufthavn

Norwegian vokser hurtigere end de store