En Boeing 737 fra Ryanair ved terminalen i Dublin Airport. (Foto: Tonkie)

Ryanair i straffeaktion mod baselufthavn

En rute til Danmark er en blandt i alt 17, som Ryanair har fjernet fra Dublin Airport. Ifølge flyselskabet er årsagen takststigninger, og derfor vil man også flytte 19 basefly til andre lufthavne.

I øjeblikket er forholdet mellem Ryanair og lufthavnsoperatøren DAA, der ejer og driver Dublin Airport og Cork Airport, anspændt.

Det er særligt udsigten til takststigninger i den irske hovedstadslufthavn, der har skabt gnidninger mellem de to selskaber. Ifølge lavprisflyselskabet barsler DAA med en plan om, at lufthavnstaksterne skal hæves med 45 procent.

Derudover kritiseres operatøren blandt andet også for ikke at tage den grønne omstilling seriøst, at spilde skattekroner på dårligt udtænkt infrastruktur og for ikke at have planer om at udvide terminalerne trods DAA har ytret et ønske om at betjene 40 millioner passagerer om året i Dublin.

Vil stoppe billetsalget til november
Tvisten mellem parterne har ført til, at Ryanair nu har annonceret, at flyselskabet på den baggrund vil skære en del af den trafik, der ellers skulle have været afviklet til og fra hjemmemarkedet i det kommende vintertrafikprogram.

Derfor har flyselskabet fjernet 17 ruter, der ellers skulle have været befløjet, mens 19 Boeing 737 MAX-8200-fly, som hidtil har været placeret på basen i Dublin Airport, står til at blive flyttet til lufthavne andre steder i Europa, lyder det fra selskabet.

Eddie Wilson, der er administrerende direktør i Ryanair, siger, at man vil stoppe billetsalget per den 1. november, og beslutningen vil få den konsekvens, at flyselskabet vil afvikle 10 procent mindre trafik i Dublin Airport sammenlignet med seneste vintertrafikprogram. Det skriver The Irish Times.

”DAA burde straks sadle om og prioritere investeringer i billig og brugbar infrastruktur, sænke afgifterne således, at passagertallet kan vokse og belønne brugen af flytyper, der udleder mindre CO2. Lavere afgifter vil bidrage til flere ruter, mere turisme og en større jobskabelse, og det har Irlands voksende økonomi brug for.”

Dansk rute droppet
Hos DAA afviser man Ryanairs påstande om niveauet i afgiftsstigningen, da den – ifølge lufthavnsoperatøren – kun er planlagt til at være på seks procent i 2024. Derudover påpeger man også, at det er IAA, der er de civile luftfartsmyndigheder i landet, som fastsætter niveauet.

”Jeg elsker både Ryanair, og at de ind imellem ikke vil lade fakta ødelægge en god historie,” siger administrerende direktør Kenny Jacobs fra DAA, der tidligere har været marketingdirektør hos flyselskabet. Han tilføjer, at lufthavnsoperatøren vil byde højere afgifter velkommen med åbne arme.

IAA slår fast, at begge tal sådan set er rigtige. De 45 procent sammenligner sidste års prisloft med det sandsynlige prisloft for 2026, hvis inflationen og kapitalinvesteringsprogrammet i lufthavnen fortsætter som planlagt, mens de seks procent derimod sammenligner det sandsynlige prisloft i 2024 – afhængigt af hvor høj inflationen bliver – med prisloftet i år.

De ruter, som Ryanair har fjernet fra trafikprogrammet, er mellem Dublin Airport og Billund, Carcassonne, Nürnberg, Leipzig, Bournemouth, Castellón, Santiago, Asturias, Genova, Palermo, Klagenfurt, Košice, Plovdiv, Palanga, Sibiu, Suceava samt Stettin.


Relaterede artikler:

Ryanair vinterlukker flere jyske ruter

Aktivister overfalder Ryanair-topchef

Ryanair-basefly til 11 destinationer fra København