Ryanair-kritik af brændstoftillæg hos SAS

Det irske lavprisflyselskab Ryanair er kendt for at rette skarpe udfald mod konkurrenterne. I en pressemeddelelse hævder Ryanair, at SAS “flår“ passagererne med ubegrundede brændstoftillæg. Men Ryanair kaster med sten, selvom selskabet selv bor i et glashus.

Hos Ryanair følger man også nyhedsstrømmen fra CHECK-IN.dk om skandinavisk luftfart. Tidligere på ugen kunne vi således berette, at SAS med virkning fra den 14. decemberforhøjer brændstoftilægget på alle ruter indenfor Europa.

Det har givetvis inspireret Ryanair til at udsende en pressemeddelelse med overskriften: “SAS øger brændstoftillægget for tredje gang i 2011“.

Her garanterer Ryanair med den vanlige retorik, at selskabet aldrig nogensinde vil indføre brændstoftillæg.Samtidig er der en direkte opfordring fra Ryanair til SAS om at skrotte det varslede brændstoftillæg på 6 euro på indenrigs- og europæiske ruter.

“Det seneste brændstoftillæg fra SAS er blot endnu et forsøg på at flå de rejsende, da tillægget er uundgåeligt og bliver lagt på hver eneste billet,“ sigerRyanairs kommunikationschef Stephen McNamara.

Ifølge kommunikationschefenfravælger passagerene i stigende grad SAS til fordel for Ryanair.

Bor i et glashus

Men Ryanair skal nok passe på ikke at kaste med sten, nårselskabet selv bor i et glashus.

Selskabet undgår behændigt at fortælle om de gebyrer og tillægsydelser, som tilkommer, når der bestilles en flybillet med Ryanair.

Hos det irske lavprisflyselskab betaler passagererne 48 kroner per strækning i administrationsgebyr. Et gebyr, der er uundgåeligt med mindre der anvendes betalingskort, der ikke findes på det danske marked.

Herudover betales 48 kroner per strækning for online check-in på de fleste af selskabets ruter. Yderligere følger 48 kroner per strækning i forsikringsafgift/PRM, hvilket er omkostninger til dækning af Ryanairs forsikringspræmier samt lufthavnenes fællesbetaling for håndtering af passagerer med nedsat mobilitet. Endelig tilkommer et gebyr på 16 kroner per strækning til dækning af Ryanairs udgifter ved aflysninger og forsinkelser jævnfør EU261/2004-forordningen.

Samlet set er Ryanairs obligatoriske gebyrer og afgifter således på 320 kroner per returbillet.

Ingen tvivl om, at Ryanair er ekstremt dygtige indenfor disciplinen kommunikation og PR. Men det vil klæde selskabet, at bruge evnerne mere intelligent, end det er tilfældet her.

Læs også:

Øger brændstoftillæg trods lavere oliepriser