Læserne er vilde med historier om SAS og Ryanair. De to flyselskaber optræder tilsammen i 15 af de 20 mest læste historier på CHECK-IN.dk i 2015.
Året 2015 blev endnu et rekordår for CHECK-IN.dk. Flere end 2,5 mio. besøg blev registreret på sitet, og det blev til næsten 6,1 mio. sidevisninger, da det hele var gjort op.
Nogle af de 1.800 nyhedsartikler, der blev produceret i 2015, var mere interessante end andre, og her er der en tydelig tendens i retning af, at læserne interesserer sig for Ryanair og SAS.
Ryanair skabte opmærksomhed
At der har været stor interesse for Ryanair, hænger sammen med konflikten mellem det irske lavprisflyselskab og den danske fagbevægelse efter baseetableringen i Københavns Lufthavn. Det hele kulminerede hen over sommeren, hvor Ryanair stak halen mellem benene og trak sig fra baserne i København og Billund.
Det skete efter en afgørelse i Arbejdsretten den 1. juli, hvor det blev fastslået, at Flyvebranchens Personale Union (FPU) lovligt kunne konflikte med Ryanair, hvis selskabet ikke ønskede at indgå en dansk overenskomst med kabinepersonalet.
Ved retsmødet den 15. juni i Arbejdsretten var vores reporter Andreas Krog på plads med live-opdateringer fra den ni timer lange seance. Det blev samtidig årets mest læste historie.
Også artiklerne om at være Ryanair-pilot tiltrak mange læsere. Vi ønskede på CHECK-IN.dk at give et mere nuanceret billede af de ansættelsesforhold, som Ryanair tilbød selskabets piloter. Gennem samtaler med flere af selskabets piloter, lykkedes det os at samle og videreformidle fakta omkring pilotaftalerne i Europas største lavprisflyselskab.
SAS er godt stof
Det var ikke alene Ryanair, der interesserede læserne, selvom det irske lavprisflyselskab fyldte godt i mediebilledet i første halvår af 2015.
SAS var og er godt stof for vores læsere. Små og store historier om selskabet har deres berettigelse hos en læsergruppe, hvor mange er ansat i selskabet, er leverandør til selskabet, eller har selskabet som samarbejdspartner.
Historien om, at SAS overvejer at outsource halvdelen af flyflåden trak mange læsere. CHECK-IN.dk havde fået adgang til et internt arbejdspapir, hvor SAS havde som en mulighed senest i 2018 at outsource driften af samtlige fly med under 150 sæder.
Men interessen koncentrerede sig mest om langdistanceflyene hos SAS i forhold til nye ruter, levering af de nye A330E samt driftsproblemer flyene på langdistanceruterne.
Megajumbo var læsermagnet
Blandt årets største historier, der ikke havde noget at gøre med Ryanair eller SAS, var der et par stykker, der skilte sig ud.
Først og fremmest nyheden om, at Emirates ville indsætte Airbus A380 på ruten fra Dubai til København. En nyhed, der gav genlyd i hele den skandinaviske rejse- og luftfartsbranchen.
Opmærksomhed kom der også omkring Jet Time, der i et internt notat til medarbejderne havde beskrevet en akut redningsplan med en frist på 100 dage. Det danske charterflyselskab klarer sig stadig i markedet, og den nu forhenværende administrerende direktør Klaus Ren, fortrød givetvis den noget bombastiske melding til medarbejderne.
I 2015 kom der også et nyt lavprisflyselskab til Aalborg Lufthavn. Blot var der ikke tale om et flyselskab, da selskabet Airnavia blot var et rejseselskab, der havde købt pladser på SAS-charterfly sammen med søsterselskabet SunCharter. På det kaotiske pressemøde fik selskabets to unge chefer ørerne i maskinen, da man præsenterede ulovlige priser ved at undlade at inkludere lufthavnsafgifter.
Fik du ikke læst historierne, kan du her på siden finde links til de 20 mest populære historier i 2015.