Boeing 737-800 fra Ryanair. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Ryanair sigter efter nulresultat

Ryanair kom ud af regnskabsåret 2020/21 med et underskud på lidt mere end seks milliarder kroner efter et passagerfald på 81 procent. Håber på breakeven i 2021/22.

Ryanair har gennem mange år været det ledende europæiske flyselskab rent indtjeningsmæssigt, hvorfor der altid er meget opmærksomhed omkring selskabets økonomiske resultater.

Mandag morgen har Ryanair offentliggjort årsregnskabet for perioden 1. april 2020 til 31. marts 2021, og det er et af de første regnskaber i luftfartsbranchen med 12 måneders fuld påvirkning af coronapandemien. Det kan tydeligt aflæses af tallene, idet Ryanair rapporterer en passagertilbagegang på 81 procent fra 148,6 til 27,5 millioner passagerer.

Færre passagerer har samtidig resulteret i et omsætningsfald af samme relative størrelse, hvorfor bundlinjen viser et underskud på 815 millioner euro, hvilket svarer til lidt mere end seks milliarder kroner. Ryanair har i dette resultat ikke indregnet et tab på 1,5 milliarder kroner på prissikring af flybrændstof, og dermed er der reelt tale om et nettounderskud på 7,5 milliarder kroner mod et overskud på 7,5 milliarder kroner i 2019/20.

Dermed blev 2021/21 det mest udfordrende år i selskabets 35-årige historie, skriver Ryanair i en pressemeddelelse. 

Klar til at kapitalisere på vækstmuligheder
Selvom Ryanair allerede er halvanden måned inde i det nye regnskabsår 2021/22, så er det ikke muligt for selskabet at kommunikere konkrete økonomiske forventninger til året. Dertil er sigtbarheden for lav, idet der stadig er usikkerhed om, hvornår og i hvilket omfang de mange rejserestriktioner vil blive lempet.

“Som meddelt for nylig vurderer vi, at trafikken i 2021/22 sandsynligvis vil være i den nedre ende af vores tidligere guidance på mellem 80 og 120 millioner passagerer. Vi har også en forsigtig tro på, at det sandsynlige resultat for 2021/22 i øjeblikket vil være tæt på breakeven – forudsat at en vellykket udrulning af vacciner tillader lempelse af de europæiske regeringers rejserestriktioner for intraeuropæisk trafik i tide til højsæsonen i juli, august og september,” skriver Ryanair i en kommentar.

Endelig fastslår det irske lavprisflyselskab, at selskabets finansielle styrke kan måle sig med de bedste i branchen. Ved udgangen af marts var koncernens likvide beholdning på 3,15 millarder euro (23,4 milliarder kroner), og gennem 2020/21 har Ryanair skaffet sig 1,95 milliarder euro (14,5 milliarder kroner) i finansiel polstring.

“Den finansielle styrke gør koncernen i stand til at kapitalisere på de mange vækstmuligheder, der vil blive tilgængelige efter COVID-19,” understreger selskabet.

 

Relaterede artikler:

Forventer største underskud i selskabets 35-årige historie

Ryanair mistede 100 millioner passagerer i 2020

Første Ryanair-underskud i 30 år i sommerkvartal