Ryanair til møde med Københavns Lufthavn

Onsdag spærrede mange flypassagerer øjnene op, da et Boeing 737-800 fly fra Ryanair pludselig landede i Københavns Lufthavn, hvor det irske selskabs fly normalt aldrig kommer. Ombord på flyet fra Rom var topledelsen hos det irske lavprisflyselskab, der skulle til møde med lufthavnen.

Onsdag den 16. maj kl. 13.20 satte et Boeing 737-800 fly fra Ryanair landingshjulene på jorden i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Det var ikke topchef Michael O’Leary, der var kommet for at holde et forsoningsmøde med den danske fagbevægelse eller for at fortælle den danske presse sin ærlige mening om fagbevægelsen og EU-Kommissionen.

Ombord var i stedet en lille Ryanair-delegation anført af Michael Cawley, der er næstkommanderende i Ryanair i sin rolle som Chief Operation Officer. Det 189 sæder store Boeing-fly kom direkte fra Rom-Fiumicino lufthavnen.

Flyet med registreringen EI-DLK vakte stor opmærksomhed i den danske hovedstadslufthavn. Da Ryanair ikke nyder den store popularitet hos mange af de medarbejdere, der varetager handling af flyene, skabte synet af et Ryanair-fly i Kastrup ekstra opmærksomhed hos netop denne gruppe medarbejdere.

Sidst et Ryanair-fly var tvunget til at lande i Københavns Lufthavn på grund af tekniske vanskeligheder, var det vanskeligt at få flyet afsted igen, idet der angiveligt ikke var medarbejdere hos handlingselskaberne, der ønskede at betjene flyet.

I onsdags var det dog Novia, der varetog handlingen af Ryanair-flyet.

Møde med lufthavnens ruteudviklere
Københavns Lufthavne A/S bekræfter, at Ryanair var til møde med lufthavnen, men afviser samtidig, at der skulle ligge nogle ekstraordinære omstændigheder bag.

“Vi har en løbende dialog med Ryanair, og dette møde var et af mange i rækken. Ryanair er til enhver tid velkommen som kunde i Københavns Lufthavn på de samme vilkår, som gælder for alle andre selskaber,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen i en kommentar til besøget.

I forbindelse med tidligere besøg har Ryanair-folkene ankommet med ordinære rutefly, men diskretionen er svær at bevare, når selskabetanvender et 189-sæders Boeing-fly som company-jet.

Efter et par timers møde med ruteudviklingsmedarbejderne i CPH, rullede Ryanair-flyet kl. 15.28 ud fra gaten, og kl. 15.45 var flyet i luften.

Fly og medarbejderne ombordskulle tilbage til Dublin, men måtte første tage en omvej via Sturup-lufthavnen i Malmø. Det var nemlig ikke muligt at få tanket brændstof i Københavns Lufthavn, hvorfor det var nødvendigt at foretage en mellemlanding på den anden side af sundet. Netop Malmö-Sturup bliver af stigende betydning for Ryanair, der indtil videre har otte ruter fra lufthavnen.

Ryanair er i øjeblikket i fokus i Billund Lufthavn, hvor der er sympatikonflikter under forberedelse på initiaitv af Flyvebranchens Personale Union, idet selskabet har nægtet at tegne overenskomst med fagforeningen.