Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair vil have kortere klagefrist

Det kan koste Ryanair op mod seks milliarder kroner, hvis selskabet taber en strid om hvor mange år passagerer kan vente med at kræve kompensation for et forsinket fly. Det mener Ryanairs modpart.

Ryanair tabte anden omgang af en strid i de britiske retssale, som potentielt kan koste selskabet op mod seks milliarder kroner i kompensation til forsinkede flypassagerer. Det er i hvert fald påstanden fra modparten i sagen.

Striden handler om hvor lang tid der må gå før det er for sent for passagerer at søge om kompensation for et forsinket fly. Ryanair skriver i sine forretningsbetingelser, at der højest må gå to år efter flyrejsen er gennemført. Kræver man kompensation på et senere tidspunkt, så er det bare ærgerligt.

Unødvendig og urimelig
To flypassagerer er ikke enig i den fortolkning af reglerne. De støtter sig op af en dom fra sidste år i britiske højesteret. Her blev det slået fast, at passagererne har helt op til seks år til at gøre sine krav gældende.

Om fristen er to eller seks år har indtil videre været genstand for to retssager mellem parterne. Ryanair vandt første runde i byretten i Manchester, men tabte i sidste uge anden runde i landsretten i Manchester. Derfor har selskabet straks appelleret dommen til en højere retsinstans.

”Da vi mener, at en seks års frist for indsendelse af sådanne krav er både unødvendig og urimelig, har vi instrueret vores advokater i straks at appellere dommen,” skriver Ryanair i en pressemeddelelse.

Lille potentiel gruppe
Advokatfirmaet, der kører sagen for de to passagerer, anslår, at det vil koste Ryanair op mod seks mia. kroner, hvis selskabet bliver dømt til at betale kompensation til en række passagerer, hvis fly blev forsinket for mellem to og seks år siden.

Selv afviser Ryanair hårdnakket, at beløbet vil være så stort. Det er snarere i omegnen af 45 mio. kroner, hvis Ryanair måtte tabe sagen.

”Da mindre end en procent af Ryanairs fly er forsinket i mere end tre timer, og da mere end 90 procent af passagererne gør krav på kompensation inden Ryanairs kontraktlige to-årige klagefrist, så er der kun en lille potentiel gruppe af passagerer, der måtte ønske at fremsætte krav mellem 2 og 6 år efter at deres flyvning var forsinket,” skriver Ryanair.

Foto: Morten Lund Madsen.