Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Ryanair vil ikke lave kunstig base i CPH

Ryanair kommer ikke til at lave en sommerbase i Københavns Lufthavn med personale på hotel, fastslår selskabets topchef, der forudser kolossal vækst i CPH.

Med truslen om blokade af selskabets operationer hængende over hovedet, lukkede Ryanair i juli under stor mediebevågenhed sin base i Københavns Lufthavn. Selskabet flyver fortsat til København, men nu med fly fra andre baser.

Det setup giver visse begrænsninger. For det første skal der være ledig kapacitet på hver og en af de baser, som der skal flyves til København fra. For det andet kan der kun åbnes ruter fra Ryanairs omkring 75 baselufthavne og ikke fra de mere end 100 andre Ryanair-destinationer.

Og endelig så er det ikke muligt at have tidlige morgenafgange fra København til eksempelvis London, Bruxelles og Stockholm. Afgange, som ellers ville appellere til forretningsrejsende og gøre Ryanair mere attraktiv i kampen mod SAS, Norwegian og andre operatører på de store forretningsdestinationer.

Da LO-fagbevægelsen har fået Arbejdsrettens ord for at de kan forlange at Ryanair tegner danske overenskomster, hvis de stationerer personale i Danmark, så så Ryanair ikke anden udvej end at lukke den danske base. For selskabet ønskede ikke at tegne overenskomst og havde derfor udsigt til, at deres operationer ville blive blokeret.

Ikke officiel base
For at undgå ulemperne ved ikke at have en base i Københavns Lufthavn, så kunne selskabet have valgt i sommeren 2016 at kopiere et setup, som selskabet benytter i Marseille i Frankrig. Her har Ryanair heller ikke officielt base. Men det har man de facto om sommeren. Hele fire Boeing 737-800 fly er baseret i den sydfranske lufthavn fra marts til oktober – uden det er en base.

Fra lufthavnen i Marseille flyver Ryanair i den igangværende sommersæson til 35 destinationer over hele Europa og Nordafrika inklusiv fire franske indenrigsdestinationer. Det gør Marseille til en af de lufthavne, som Ryanair har flest ruter fra.

På basen i Marseilles er der kun ansat såkaldte “floating pilots“, der kan sættes ind overalt i rutenetværket, hvor der er behov for det. Det betyder, at piloterne kun er i Marseille i blokke af fem dage med et løntilskud til hoteller og forplejning. De kabineansatte er der også midlertidigt med tilskud til hoteller, dog ofte længere end 5 dage ad gangen, fortæller en kilde med kendskab til setup’et til CHECK-IN.dk.

Ryanairs topchef Michael O’Leary afviser overfor CHECK-IN.dk, at man vil lave et lignende setup i København. Det er ganske enkelt for dyrt at have personale på hotel i København.

”Nej. Det er for dyrt, og jeg ønsker ikke at have de samme høje billetpriser, som netværksselskaberne,” siger Michael O’Leary med henvisning til de mange traditionelle netværksselskaber, som har fly og personale til at overnatte i Københavns Lufthavn for at kunne flyve fra København om morgenen ind til trafikknudepunkter som Frankfurt, Paris, Amsterdam og London Heathrow.

200.000 passagerer
Michael O’Leary løfter også lidt af sløret for hvordan det går for selskabets fire eksisterende ruter til og fra København. Ifølge topchefen, så transporterede Ryanair 55.000 passagerer i august på de fire ruter, som selskabet fra marts indtil i går har haft til og fra CPH. I dag åbner Ryanair tre nye ruter fra Københavns Lufthavn til Madrid, Rom og Køln. I slutningen af oktober og starten af november åbnes yderligere otte ruter. Han forventer, at de fra november vil flyve 180.000 – 200.000 passagerer om måneden fra København, når selskabet når op på i alt 15 CPH-ruter.

Ryanair forventer at gå fra omkring 15 ruter i Billund Lufthavn i sommeren 2015 til omkring 10 ruter i sommeren 2016. Selskabet har dog ikke færdiggjort planlægningen af tidstabellerne.

Michael O’Leary er kendt for at slå ud med armene og komme med bombastiske udmeldinger, som mange medier ofte spiser ukritisk. På et pressemøde i København tirsdag fortalte O’Leary således, at man indenfor 3 – 4 år regner med at have 60 ruter ud af Københavns Lufthavn og transportere 10 mio. passagerer om året til og fra CPH.