Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Ryanair vil lade passagerer skifte mellem fly

Ryanair tilnærmer sig nu netværksselskabernes setup, idet det bliver muligt at skifte mellem to Ryanair-fly uden at skulle checke ind igen. I første omgang er der dog kun tale om et forsøg i to lufthavne.

Ryanair tager nu endnu et lille skridt hen imod at blive lidt som de traditionelle netværksselskaber. I den kommende sommer bliver det nemlig for rejsende med det irske lavprisflyselskab at skifte fly uden at skulle checke sin kuffert ind igen.

Der bliver dog i første omgang kun tale om et forsøg med en varighed på 3-6 måneder i to udvalgte lufthavne. Det er i London Stansted og Barcelona El Prat-lufthavnene at passagererne vil kunne skifte mellem to Ryanair-fly.

For det er nemlig kun mellem selskabets egne fly, at Ryanair nu gør det muligt i Stansted og El Prat at skifte. Men forsøget markerer et lille ryk væk fra point-to-point modellen over mod hub-and-spoke modellen, som traditionelle netværksselskaber anvender.

Centralt mantra
Punkt-til-punkt modellen har været en af de ting, som har defineret et lavprisselskab. Én flytype og ingen mulighed for at skifte fly har været nogle af de centrale mantraer siden amerikaneren Herb Kelleher i 1970’erne skabte Southwest Airlines, der var verdens første rendyrkede lavprisselskab.

”Det eneste komplekse er, om vi kan få kufferterne flyttet hurtigt nok til de andre fly uden at miste en masse kufferter,” siger Ryanairs topchef, Michael O’Leary, til avisen Irish Independent.

Hvis forsøget bliver en succes, så kan konceptet ifølge O’Leary blive rullet ud til andre Ryanair-lufthavne. Og i sidste ende kunne modellen med transfer mellem Ryanair-fly udbredes til også at omfatte transfer mellem Ryanair-fly og fly fra en række udvalgte andre flyselskaber.

”Hvis vi kan få det til at fungere mellem vores egne fly, så ser jeg ingen grund til, at vi ikke også kan transferere passagerer til andre flyselskaber,” forklarer Michael O’Leary.

Føde passagerere ind
Ryanair er angiveligt i forhandlinger med Norwegian og TAP Air Portugal om, at Ryanair på sigt skal føde passagerer fra hele Europa ind til de to andre selskabers langdistanceflyvninger.

Lignende forhandlinger med irske Aer Lingus og britiske Virgin Atlantic strandede da selskaberne ikke kunne blive enige om hvem, der skulle påtage sig udgifterne, hvis passagerer ikke nåede deres forbindelsesfly.