Boeing 737 MAX-fly fra Ryanair og datterselskaberne Malta Air og Buzz. (Foto: Ryanair | PR)

Ryanair vil øge til 225 millioner passagerer i 2026

Ryanair har opjusteret vækstmålet fra 33 til 50 procent i forhold til niveauet fra før coronapandemien. Dermed forventer selskabet at transportere 225 millioner passagerer i 2026.

Da Ryanair i sommeren 2020 præsenterede årsrapporten for regnskabsåret 2019/20, der sluttede den 31. marts 2020, kunne selskabet opgøre de seneste 12 måneders passagertal til 148,6 millioner.

Dette resultat blev opnået med 470 fly på 1.800 ruter og på baggrund af 79 baser i Europa og Nordafrika. Hver dag producerede Ryanair 2.500 flyvninger til og fra 240 lufthavne i 40 lande.

Sidenhen har coronapandemien sat en kæp i hjulet for den fortsatte udvikling, og i 2020/21 lykkedes det kun at lande 27,5 millioner passagerer, hvilket var næsten 82 procent under niveauet fra året før.

Vil sætte 210 nye fly i drift
Men nu er Ryanair tilbage på sporet, og optimismen blomstrer hos den irske luftfartskoncern, der forud for torsdagens ordinære generalforsamling har valgt at opjustere passagertallet i 2025/26 fra 200 til 225 millioner. Det svarer til en vækst på 50 procent fra niveauet før coronapandemien, mens der tidligere kun var estimeret 33 procent vækst.

Der er dog nogle forudsætninger, der skal falde på plads, for at det hele kan gå op i en højere enhed. COVID-19 må ikke udvikle sig, og vaccinationsraterne skal i de kommende år ligge på omkring 90 procent i hele Europa. 

Men Ryanair er klar til at indsætte 210 nye Boeing 737 MAX 8200-fly udover de 470 fly, som selskabet i forvejen råder over, og det vil skabe beskæftigelse til 5.000 piloter, kabineansatte og teknikere i løbet af de kommende fem år.

“Med disse nye leverancer åbner Ryanair 10 nye baser i hele Europa i år, da vi samarbejder med lufthavnspartnere for at hjælpe dem med at genoprette trafik og jobs efter COVID og overtage slots (start- og landingstilladelser, red.) fra konkurrerende flyselskaber, der er kollapset eller markant har reduceret deres flådestørrelser,” siger koncernchef Michael O’ Leary i en pressemeddelelse.

Står stærkt efter COVID-19
Ryanair forventer især at gå ind på de markeder, hvor netværksselskaberne er kommet svækket ud af coronakrisen. Det gælder eksempelvis i Skandinavien, hvor SAS i dag er i en anden tilstand end før pandemien.

“COVID-19-pandemien har givet et hidtil uset slag til Europas luftfarts- og turistindustri. Kun Ryanair har brugt denne krise til at placere betydeligt øgede flyordrer, til at udvide vores lufthavnspartnerskaber og til at sikre lavere driftsomkostninger, så vi kan tilbyde endnu lavere billetpriser til vores gæster, så vi sammen med vores lufthavnspartnere kan komme stærkt tilbage fra COVID-19-pandemien og levere højere vækst end forventet i både trafik og job i løbet af de næste fem år,” uddyber koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Højere billetpriser i 2022

Ryanair: Ingen aftale om Boeing MAX 10

Ryanair flytter irsk kapacitet til kontinentet