Sådan får du styr på SAS-rutenumrene

Der er rent faktisk et system i rutenumrene hos SAS og andre flyselskaber. Ulige og lige numre samt nummerserierne har helt særlige betydninger.

Der er en del skandinaviske rejsebureauansatte blandt de 250.000, der på verdensplan har gennemført IATA/UFTAA kurserne, der kan afsluttes med Foundation Diploma, Consultant Diploma eller Management Diploma.

Men rejsebureauansatte med årelang erfaring i bagagen husker sikkert også de kurser i SAS-Geografi, som det skandinaviske luftfartsselskab gennemførte i selskabets storhedsperiode.

Her lærte man eksempelvis, at alle lige rutenumre var enten østgående eller nordgående, mens de syd- og vestgående var ulige numre. Eksempelvis hedder SAS-flyet fra København til New York, SK 909, da det er vestgående, mens det hedder SK910 på tilbagerejsen i østgående retning.

Inddeling af rutenumre
Hos SAS er rutenumrene inddelt i serier, og det er ikke tilfældigt, hvilke numre, der er tildelt de enkelte ruter. De er nemlig opdelt i geografiske sektioner samt yderligere i forhold til flyvningens type, henholdsvis rute, charter eller specialflyvning.

Næste gang, at du skal ud at flyve med SAS, kan du sammenholde dit rutenummer med nedenstående liste og samtidig overveje, hvorvidt flyet har retning mod nord, syd, øst eller vest. Hermed kan du pludselig optræde som en erfaren rejsende og forstå nogle af de situationer og rutenumre på informationstavlerne, der hidtil måske blot har virket forvirrende.

Rutenummerering Destination
SK001 – SK199 IndenrigsSverige
SK200 – SK399 IndenrigsNorge
SK400 – SK499 Hovedstadstrekanten samt København-Gøteborg
SK500 – SK599 Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien
SK600 – SK699 Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien
SK700 – SK799 Finland/Rusand/Polen
/Grækenland/Tyrkiet/Nice/Israel
SK800 – SK899 Intraskandinavisk trafik
SK900 – SK999 Interkontinentalt
SK900 – SK929 ØstligeUSA
SK930 – SK939 VestligeUSA
SK940 – SK949 Midtvesten(USA) og Canada
SK950 – SK959 Karibien/Sydamerika
SK960 – SK969 Afrika
SK970 – SK979 Asienudenfor Japanog Kina
SK980 – SK989 Japan
SK990 – SK999 Kina
SK1000 – SK1899 Omtrent samme liste som 0-899
SK1010 – SK1020 Indenrigs Sverige
SK1200 – SK1299 IndenrigsDanmark
SK1400 – SK1499 Hovedstadstrekanten
SK1500 – SK1599 Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien
SK1600 – SK1699 Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien
SK1800 – SK1899 Intraskandinavisk trafik
SK2000 – SK2899 Omtrent samme liste som 0-899
SK2800 – SK2899 Intraskandinavisk trafik
SK3000 – SK3999 Codeshare (omtrent samme liste som 0-999)
SK7100 – SK7299 Charter
SK7300 – SK7399 Charter medbasefly fra Norge
SK7500 – SK7599 Charter medbasefly fraDanmark
SK7600 – SK7899 Charter med basefly fra Sverige
SK8000 – SK8999 Codeshare
SK9000 – SK9999 Ikke-kommercielleflyvninger
(positionering og tomflyvning)