SAS åbner for tilkøb på rejsebureau-bookinger

SAS har gjort det muligt for passagererne fremover at kunne tilkøbe ekstra ydelser på bookinger, som er “ejet“ af et rejsebureau.

Det er nye tider i rejse- og luftfartsbranchen. Tidligere var rejsebureauerne klar til at gå på barrikaderne, hvis der blot var den mindste antydning af, at flyselskaberne kommercielt kunne udnytte de kontakter og det arbejde, som rejsebureauerne var garant for.

Men tilsyneladende kan SAS slippe afsted med at overtage dialogen med kunderne, efter at rejsebureauerne har lavet det indledende arbejde. Det er konsekvensen af, at SAS med virkning fra den 16. december har tilbudt passagererne adgang til MyBooking på SAS-hjemmesiden.

Her kan passagerene når som helst finde en booking frem lavet af det respektive rejsebureau og selv tilkøbe ekstra produkter direkte hos SAS.

“Jeg kan konstatere, at der er kommet en meddelelse ud fra SAS, og jeg vil da næsten formode, at der kommer nogle reaktioner fra nogle af vores medlemmer,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening til CHECK-IN.dk.

Juletravlhed eller ligegyldighed
I første omgang er det samtlige bookinger foretaget af rejsebureauerne via GDS-systemet Amadeus, der vil være tilgængelige for SAS-kunderne. I begyndelsen af januar følger de øvrige GDS-systemer efter.

I en indledende fase er det kun muligt at foretage tilkøb af sædereservation, men fra januar måned vil der også kunne købes opgraderinger via Optiontown-konceptet.

Rejsebureauerne vil løbende kunne tjekke i Amadeus, hvad kunderne booker via MyBooking, og SAS understreger, at bookingerne til enhver tid er “ejet“ af rejsebureauerne.

For ikke at udfordre rejsebureauerne for meget, har SAS lovet ikke at give passagererne mulighed for at ændre eller afbestille billetten, ligesom der ikke vil blive mulighed for at tilkøbe hotel eller billeje. SAS vil heller ikke eksponere kunderne for tilbud.

“Enten er det juletravlhed eller måske almindelig ligegyldighed,“ konstaterer DRF-direktøren lakonisk i forhold til, at ingen rejsebureauer har reageret på SAS-udspilllet.

Det har heller ikke været muligt for SAS at kommentere, hvorvidt der har været en dialog med rejsebureauerne. Flyselskabet oplyser, at man ikke har haft tid til at besvare henvendelsen fra CHECK-IN.dk.