SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS åbner rute fra Aarhus til Stockholm

SAS har på et pressemøde i Aarhus Lufthavn netop meddelt, at man åbner en direkte rute til Stockholm med to daglige afgange.

Bedst som man troede, at Aarhus Lufthavn var på en dødskurs, hvor tabet af passagerer ville forsætte, har den østjyske lufthavnen fået fornyet tro på fremtiden.

SAS har nemlig på et pressemøde her til formiddag oplyst, at selskabet fra den 25. oktober vil flyve to gange dagligt fra Aarhus Lufthavn til Stockholm-Arlanda. Det bliver således lufthavnens første SAS-udenrigsrute siden slutningen af 1980´erne, hvor SAS fløj til London-Heathrow og Malmø fra lufthavnen på Djursland.

Der flyves kl. på hverdage kl. 07.00 og 18.30 fra Aarhus Lufthavn med fly af typen ATR72-600 fra Jet Time på vegne af SAS.

“Det er en glædelig nyhed for Aarhus Lufthavn. Sammen med de otte indenrigsafgange fra Aarhus til København kan man kombinere den nye direkte rute til Stockholm, således at man kan rejse direkte den ene vej og via København den anden,“ siger administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn.

Mange jyske Stockholm-ruter
Med den nye SAS-rute kommer der konkurrence til Sun-Air, der flyver to gange dagligt på alle hverdage mellem Aarhus og Stockholm-Bromma med 32 sæders Dornier 328 jetfly.

SAS flyver i forvejen fra to andre jyske lufthavne til Arlanda. Fra Billund Lufthavn har SAS 15 ugentlige flyvninger med op til tre afgange på de travleste hverdage. Fra Aalborg Lufthavn flyver SAS to gange om ugen til den svenske hovedstadslufthavn.

“Vi flyver i forvejen fra Billund og Aalborg, men vi forventer ingen kannibalisering på vores Stockholm-rute fra Billund. Derimod bliver ruten fra Aalborg formentlig en sæsonrute, der kun flyves om sommeren,“ fortæller salgschef Mette Krath fra SAS.

Det er Braathens Regional, der betjener ruterne fra BIllund og Aalborg på vegne af SAS med SAAB 2000-fly med plads til 50 passagerer. Fra Aarhus vil SAS benytte ATR72-600 fly, der er indrettet med 72 sæder.

Foto: Morten Lund Madsen