SAS-aktien lettede

Gårsdagens fremtvungne børsmeddelelse fra SAS fik aktien til at lette. Da børserne i København og Stockholm lukkede, var værdien af SAS-aktierne steget med 150 mio. kroner.

Beslutningen fra Nasdaq OMX om at stoppe handelen med SAS-aktien på fondsbørserne i Stockholm og København må have udløst noget nær panikpå det skandinaviske flyselskabs hovedkontor på Kabinvägen i Stockholm-Arlanda.

Medierne har gennem de seneste par uger overgået hinanden i at levere detaljer fra den kommende spare- og strategiplan, der ventes lanceret samtidig med kvartalsmeddelelsen den 8. november.

Rygtestrømmen har været tiltagende, og informationerne var i går blevet så konkrete, at Nasdaq OMX valgte at gribe ind for at undgå indsider-handel. Der blev talt om, “assymetri i informationsstrømmen“, således at investorerne angiveligt ikke havde det korrekte grundlag at handle på.

Børspausen tvang SAS til at bekræfte overskrifterne i den spareplan, som selskabet forventes at lancere indenfor de kommende 10 dage. En plan, der indebærer en omkostningsreduktion på 2,6 mia. svenske kroner samt planer om frasalg af aktiviteter med en tilsvarende gevinst på 2,6 mia. kroner.

Livlig handel
Umiddelbart efter at SAS-børsmeddelelsen var blevet udsendt kl. 11.00, blev handlen på de to skandinaviske Nasdaq OMX-børser genoptaget kl. 11.30. I timerne umiddelbart efter blev aktien handlet op med kursstigninger på over 20 procent.

I løbet af eftermiddagen blev kursen dog stabiliseret, og på fondsbørsen i København lukkede SAS-aktien i kurs 5,55, hvilket var en stigning på 8,81 procent. Dermed blev børsværdien af de 329 mio. aktier i det skandinaviske flyselskab på blot én dag øget med ikke mindre end 148 mio. kroner.

Til historien hører dog, at SAS-aktien i løbet af den senste måned har mistet 15,27 procent af værdien, selv efter dagens markante stigning.

Når SAS som forventet den 8. november vil offentliggøre detaljerne i planen vil det vise sig, om dagens kursfest var en enlig svale, eller om investorerne og markedet har fået en fornyet tro på det skandinaviske flyselskabs muligheder for at kæmpe sig gennem en krise, der snart har varet i seks år.