Ifølge internationale flydatabaser skulle SAS i begyndelsen af 2013 åbne en rute fra København til Beirut. Men nu meddeler SAS, at det er en fejl.
I 2011 fløj mere end 50.000 passagerer fra Københavns Lufthavn til Beirut i Libanon. Men manglen på en direkte rute betød, at de var nødt til at mellemlande i andre lufthavne.
Det havde SAS planer om at lave om på, hvorfor selskabet havde planlagt åbningen af en direkterute mellem København og Libanon fra den 2. januar 2013.
Planerne var så langt fremskredet, at SAS havde lagt ruten i reservationssystemerne. Men det var åbenbart en fejl. SAS meddeler mandag morgen, at ruten ikke bliver til noget alligevel, og at man beklager, at informationerne har været tilgængelige i Amadeus og andre reservationsystemer.
Rute betjent af MEA
Mængden af etnisk trafik mellem Danmark og Libanon er ganske betydelig, hvilket formentlig også er årsagen til interessen for ruten, som SAS sidst havde i programmet i en kort periode fra 2004 til 2005.
I sommerperioden flyver Middle East Airlines (MEA) frem til den 15. september tre gange ugentligt mellem Beirut og København.
Den libanesiske hovedstad er en af de mest trendy byer i verden i øjeblikket, men uroen i nabolandet Syrien kan risikere at påvirke situationen i landet. I 2002 indviede lufthavnen en ny terminal, der ikke blev berørt, da lufthavnens tre landingsbaner i juli 2006 blev bombet under Israels angreb på Hizbollah-bevægelsen i Libanon. Fem uger efter åbnede lufthavnen igen.
Endnu en terminal er i øjeblikket under opførelse. Den skal udvide antallet af gates til 46 og gøre lufthavnen i stand til at kunne håndtere op til 18 mio. passagerer. I 2011 rejste 5,6 mio. passagerer gennem lufthavnen til destinationer i Mellemøsten, Asien, Afrika og Europa.