SAS-datterselskaber sikrede fremgang

August måneds trafiktal var ikke opløftende læsning i forhold til Scandinavian Airlines, der er kerneforretningen i SAS-Gruppen. En flot passagervækst hos norske Widerøe og finske Blue1 sikrede en samlet passagerfremgang i den skandinaviske luftfartskoncern.

Flere måneders fremgang hos Scandinavian Airlines, der er kerneforretningen i SAS-Gruppen, sluttede i august måned. Her måtte selskabet registrere en tilbagegang i passagertallet på 0,9 procent til 1,868 millioner passagerer.

Det er en aktuel tilbagegang påca. 18.000 passagerer fra1,886 millioner i august måned året før. Samlet set kunne SAS-Gruppen dog præsentere en fremgang i passagertallet på 26.000 passagerer til 2,231 milliioner, hvilket svarer til envækst på 1,2 procent.

Det er således det norske indenrigsflyselskab Widerøe og det finske regionale selskab Blue1, der holder SAS inde i kampen og dermed sikrede, at koncernen ikke måtte rapportere om passagertilbagegang.

Widerøe havde i august måned en passagerfremgang på 15,3 procent til 219.000 passagerer og har samlet år til dato en fremgang i passagertallet på ikke mindre end 25,6 procent.

Nogenlunde enslydende er tendensen hos Blue1.Her gik man i august månedfrem med 11,9 procent til i alt 144.000 passagerer og har en år-til-dato fremgang på 26,1 procent.

Passagertabet har Scandinavian Airlines indkasseret på indenrigsruterne i Danmark og Sverige samt på de europæiske ruter. Alene på de danske indenrigsruter mistede SAS omkring 8.000 passagerer i august måned.

Når det samlede regnestykke skal gøres op, kan det dogikke udelukkes, at SAS-ledelsen spekulerer i en optimering af produktionen i de to datterselskaber, der vurderes til at have et lavere omkostningsniveau end hovedselskabet i gruppen.

Den bedste august måned nogensinde for Scandinavian Airlines blev registreret i 2007med 2,201millioner passagerer, mens densvageste august måned i nyere tid var i kriseåret 2009, hvor passagertallet var på 1,761 millioner passagerer.