SAS blev i slutningen af 2010 af EU-Kommissionen idømt en bøde på 525 mio. kroner for et ulovligt kartelsamarbejde i den internationale sektor for luftfragt. Nu får SAS pengene tilbage.
SAS kan i andet kvartal af regnskabsåret 2015/16 indtægtsføre 525 mio. kroner, som selskabet blev idømt til at betale den 9. november 2010, da EU-Kommissionen mente at SAS sammen med andre flyselskaber havde deltaget i et ulovligt kartelsamarbejde inden for luftfragt.
Det oplyser SAS i en pressemeddelelse.
I december måned sidste år blev SAS frikendt af EU-Retten i Første Instans, og SAS har i mellemtiden afventet, hvorvidt EU-Kommissionen ville anke afgørelsen til EU-Domstolen. Mere end fem år efter at SAS ankede den oprindelig afgørelse fra EU-Kommissionen har sagen nu nået sine foreløbige afslutning.
I løbet af få dage vil der derfor blive indsat 70,2 mio. euro – eller godt 525 mio. danske kroner – på en konto tilhørende SAS Group, der er moderselskab for SAS Cargo, der oprindeligt blev dømt for kartelsamarbejdet.
13 flyselskaber i priskartellet
Kartelsagen strækker sig langt tilbage, idet SAS allerede i 2008 betalte 250 mio. kroner for at overtræde den amerikanske konkurrencelovgivning.
Udover myndighedssagerne har der verseret flere civile søgsmål fra fragtkunder i Storbritannien, Holland og Norge, der havde stævnet SAS, idet de mente at have lidt tab som følge af kartelsamarbejdet.
Oprindeligt deltog 12 flyselskaber udover SAS i priskartellet. Der var tale om Air France-KLM, American Airlines, Atlas Air Worldwide, British Airways, Cathay Pacific, Cargolux, Japan Airlines, Korean Air Lines, United Continental Holdings samt Singapore Airlines.
Lufthansa og SWISS var også en del af priskartellet, men de gik i 2010 fri for straf, da de to selskaber som “whistleblowsers“ anmeldte kartelsamarbejdet til myndighederne.