(Foto: AéroSpot66@Vincent Vannier)

SAS-fly bliver indregistreret i Storbritannien

Den 17. september får britiske Flybe leveret det første af fire ATR72-600 fly, der skal flyve på vegne af SAS. Sigtsten Viking og de øvrige tre fly i SAS-bemaling vil blive indregistreret i England.

I skandinavisk luftfart her der gennem de senere år været en heftig debat om regelshopping og princippet i, at flyselskaberne i stigende grad flytter produktionen til flyselskaber, baser og lande, hvor omkostningerne er lavere.

SAS har hidtil haft sine fly indregistreret i Norden og bemandet med nordisk personale med undtagelse af flyvningerne til Japan og Kina, hvor der i udlændingelovgivningen er givet mulighed for at dele af besætningen må være statsborgere fra lande uden for EU/EØS.

Også de selskaber, der i dag flyver for SAS, henholdsvis Blue1, Cimber A/S, Braathens Regional samt Jet time benytter skandinaviske besætninger og har flyene indregistreret i Skandinavien.

Men når SAS fra vintertrafikprogrammets start har fået britiske Flybe til at flyve for sig, vil man for første gang kunne se fly i SAS-bemaling, der ikke er indregistreret i Norden. Her skal man dog se bort fra en periode i 1980´erne, hvor nogle Boeing 747-fly var indregistreret i USA af leasingtekniske årsager.

Flybe vil registrere de nye SAS-fly i Storbritannien. Første ATR72-fly får registreringen G-FBXA og navnet Sigsten Viking, mens det næste fly, Eindride Vking, indregistreres som G-FBXB. Sigsten Viking forventes at ankomme til Exeter den 17. september, mens Eindride Viking bliver leveret den 1. oktober.

De sidste to ATR72-fly bliver leveret i marts 2016 og skal således indsættes i sommertrafikprogrammet.

Primært skandinavisk personale
Flyene fra Flybe vil blive placeret på SAS-basen i Stockholms Arlanda-lufthavn og skal primært operere på indenrigsruterne til Visby og Kalmar samt på ruten til Turku i Finland.

Flybe er i fuld gang med at rekruttere i Sverige for at sikre bemanding til cockpit og kabine. Og SAS bekræfter, at Flybe-personalet vil blive ansat på en lokal svensk overenskomst.

“Flybe vil primært rekruttere skandinavisk personale, men det er ikke utænkeligt, at der også vil være britisk personale i blandt. Vi har en kontrakt med Flybe med vores ønsker om bemanding, men det kan vi ikke kommentere nærmere,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Flybe blev valgt af SAS som et led i et udbud omkring eksterne produktion for SAS. Selvom SAS tidligere havde benyttet nordiske flyselskaber, faldt valget alligevel på briterne.

“Det var et udbud, hvor det flyselskab, der havde den bedste løsning vandt. Det handlede meget om flymateriellet, og Flybe kunne tilbyde nye ATR72-600 fly, som vi ønskede at benytte,“ forklarer pressechefen.

At britiske Flybe så ikke har erfaring med ATR-flyene er en anden sag. Selskabet benytter selv primært Bombardier Q400 fly samt Embraer-jetfly.

SAS beskæftiger allerede i dag 11 ATR-72 fly, hvoraf otte er af typen ATR72-600 og de resterende tre ATR72-500. Samtlige 11 fly opereres af Jet Time på vegne af SAS og er indregistreret i Danmark.

Foto: AeroSpot66@Vincent Vannier