Et Airbus A330-langdistancefly har siden den 16. januar været strandet i O´Hare-lufthavnen i Chicago efter en påkørsel.
O´Hare International Airport, der ligger omkring 30 kilometer nordvest for millionbyen Chicago, får to gange dagligt besøg af Airbus A330-fly fra SAS. Flyene kommer enten fra København eller Stockholm.
Men det er tilsyneladende svært at manøvrere rundt i den gigantiske lufthavn, der er den sjettestørste i verden og årligt har omkring 80 millioner passagerer gennem terminalerne. Det har SAS måttet sande flere gange.
Lige nu har SAS A330-flyet LN-RKS holdende i O`Hare. Her ankom flyet den 16. januar kl. 12.34 efter en ni timer lang flyvning fra Stockholm som rutenummer SK945. Men sidenhen har flyet ikke været i luften, da det er blevet påkørt af et køretøj med et lastebånd, der var betjent af SAS´ groundhandler i lufthavnen.
“Vi har lige nu et reparationsteam i Chicago for at vurdere skaden. På nuværende tidspunkt er det for tidligt at sige noget om, hvornår flyet kan være i trafik igen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.
Mange jordskader i O´Hare
At SAS har et fly strandet i Chicago har blandt andet betydet, at returflyvningen på SK946 den 16. januar måtte annulleres, og det samme var tilfældet med rotationen Stockholm-Chicago-Stockholm på SK945/SK946 den 17. januar.
SAS har generelt dårlige erfaringer med de såkaldte jordskader i Chicago-O´Hare. I februar 2015 fik A330-flyet LN-RKH beskadiget motoren, da en varmeslange, der lå på forpladsen blev suget ind i motoren, da flyet kørte til gate. Det betød udskiftning af motoren.
Nogle år før – i sommeren 2012 – var der også problemer i O´Hare, da et SAS-fly i forbindelse med en orkan kolliderede med en passagerbro i lufthavnen, og få dage senere opstod et nyt uheld, da en bagagevogn kørte ind i et andet SAS-fly.
Relaterede artikler:
Trappe beskadiger SAS-langdistancefly
Uheldig weekend for SAS’ langdistanceflåde