Fra efteråret 2015 vil SAS flytte fem Boeing 737-fly fra baserne i Oslo og Stockholm til det finske produktionsselskab Blue1. Hvert fjerde SAS-fly vil ikke blive opereret af SAS fra efteråret 2015.
Som et led i bestræbelserne på at skabe en billigere og mere effektiv produktionsplatform købte SAS for nylig Cimber A/S, hvor samtlige 12 regionale Bombardier CRJ900-fly skal overflyttes i løbet af foråret 2015.
Udover Cimber A/S råder SAS også over det finske produktionsselskab Blue1. Her har SAS netop forhandlet nye og mere konkurrencedygtige overenskomster på plads.
Men til gengæld har SAS tidligere besluttet at skille sig af med Boeing 717-flyene fra Blue1, hvoraf de første fire er blevet udfaset, mens de resterende fem fly forventes udfaset i efteråret 2015.
Dermed står SAS principielt med et produktionsselskab uden fly, men med konkurrencedygtige overenskomster. Derfor vil SAS i løbet af 2015 overflytte i første omgang fem Boeing 737-fly til Blue1. Disse fly er i dag stationeret på baserne i Stockholm og Oslo og skal erstatte de nuværende finske Boeing 717-fly, når disse bliver udfaset.
“Det er langt mere effektivt, at flyene på Finland-ruterne overnatter i Helsinki. Vi skal derfor have et antal Boeing 737-fly baseret i Finland,“ bekræfter koncerndriftsdirektør Flemming Jensen til CHECK-IN.dk.
Hvert fjerde SAS-fly flyves ikke af SAS
Med flytningen af fem fly fra SAS-flåden til datterselskabet Blue1, vil SAS i efteråret 2015 have omkring 30 fly i produktion hos andre selskaber. Det svarer til omkring hvert fjerde fly i SAS-flåden, der vil være beskæftiget i andre produktionsselskaber.
Udover de fem fly hos Blue1, skal Cimber A/S operere 12 CRJ-fly, mens Jet Time i øjeblikket har kontrakt på at beskæftige otte ATR72-600 fly på vegne af SAS. Herudover har SAS for nylig indgået aftale med britiske Flybe, der fra efteråret skal flyve med fire ATR72-600 fly for SAS.
Dermed kommer SAS i stigende grad til kopiere modellen fra flere andre europæiske flyselskaber, der har flyttet produktion til billigere leverandører, hvad enten der er tale om koncernselskaber eller eksterne selskaber.
SAS har i dag en aftale med det flyvende personale, der regulerer, hvor stor en del af produktionen, der kan outsources til eksterne flyselskaber.