Konflikten om organiseringen af de Flybe-piloter, som flyver for SAS i Sverige, handler ifølge SAS i virkeligheden om Svensk Pilotförenings modvilje mod nye aktører og nye markedsforhold.
SAS kommer nu underleverandøren Flybe til undsætning i den stadig mere tilspidsede konflikt mellem Flybe og Svensk Pilotförening. Det britiske regionalflyselskab har siden oktober opereret to ATR72-600 fly for SAS til og fra Stockholm Arlanda-lufthavnen. I mellemtiden har Flybe og Svensk Pilotförening forhandlet om en overenskomst for de Flybe-piloter, som har base i Arlanda og bemander ATR72-flyene, der er malet i SAS-farver.
Indtil videre har forhandlingerne ikke båret frugt. Og i mandags indledte Svensk Pilotförening en konflikt mod Flybe’s svenske datterselskab Global Employr Company (GEC), der har piloterne ansat. En konflikt, der forhindrer nyansættelser og overarbejde.
Tirsdag varslede Svensk Pilotförening, at man torsdag i næste vil udvide konflikten til at omfatte piloter i seks andre svenske flyselskaber inklusiv SAS. Konflikten vil betyde et stop for nyansættelser og overarbejde, men kan udvides. Varslet om konfliktoptrapning får nu SAS på krigsstien.
Den virkelige trussel
At fagforeningen varsler konflikt mens der stadig forhandles, bryder SAS sig ikke om.
”Fagforeningen reagerer med at varsle konflikt midt under den igangværende forhandling af kollektive overenskomster med henvisning til fraværet af samme. Det er både uærligt og imod den nuværende praksis. Fagforeningens manglende evne til at favne de skiftende markedsforhold er den virkelige trussel mod de skandinaviske arbejdspladser og en velfungerende infrastruktur i hele Skandinavien,” understreger SAS i en pressemeddelelse.
SAS mener konflikten reelt handler om noget andet end overenskomster.
”Det er tænkeligt, at konflikten i virkeligheden handler om fagforeningernes modvilje mod nye aktører på det skandinaviske marked – og ikke om kollektive aftaler.”
Ikke bæredygtigt
SAS mener, at piloter og kabinepersonale, uanset om de er ansat af SAS eller en underleverandør, skal være omfattet af kollektive overenskomster.
Ifølge SAS, så kan en konflikt fra torsdag i næste uge tvinge selskabet til at lukke et stort antal regionale flyruter. Det er ikke bæredygtigt at flyve med store fly på disse rejsemål – hverken miljømæssigt eller økonomisk, påpeger SAS.
”En konflikt påvirker de hyppige rejsendes behov og det kan også føre til at mindre samfund mister deres vigtige flyruter,” lyder det bombastisk fra SAS.
En stor del af æren
Flybe er ikke ene om at operere fly på vegne af SAS. Det samme gør danske Jet Time og SAS’ eget datterselskab Cimber A/S, ligesom irske Cityjet bliver SAS-underleverandør til foråret. Denne indlejning af produktion har en stor del af æren for den positive udvikling i SAS i de senere år, pointerer selskabet.
”Fly fra partnere er en del af den omfattende regulering af produktionen, som SAS har gennemført i de seneste år for at reagere på den stigende konkurrence i en industri med små marginer. Resultatet er en forenkling af flåden med nye moderne fly, opgraderede langdistancefly og lancering af nye ruter, herunder til Hong Kong, Los Angeles, Miami og Boston. Samlet set har de ændringer betydet, at der er skabt mere end 700 skandinaviske arbejdspladser,” understeger SAS.
Samarbejdet med Flybe, Jet Time og de andre partnere kommer hele Skandinavien til gode, lader selskabet forstå.
”Den indlejede produktion gør det muligt for SAS at flyve med mindre fly på regionale ruter og hjælpe med at opretholde en effektiv infrastruktur i Skandinavien,” pointerer SAS i pressemeddelelsen.