SAS forventer årlig vækst på 4 – 6 %

Korrigeret for askekrisens virkninger har SAS præsteret et mindre overskud i årets 2. kvartal. Det giver anledning til optimisme i det skandinaviske luftfartsselskab, der forventer at vokse med mindst 4 – 6 % årligt i de kommende år.

SAS kunne i går præsentere koncernens kvartalsrapport for 2. kvartal 2010. Traditionelt er 2. kvartal et af årets to bedste kvartaler, men en askesky kom på tværs og vendte et forventet overskud til underskud.

Resultatet af årets 2. kvartal blev således et underskud på 236 mio. svenske kroner, men korrigeret for askeskyens virkninger ville det i stedet have været et overskud på 464 mio. svenske kroner. Dermed kostede askeskyen det skandinaviske luftfartsselskab hele 700 mio. svenske kroner.

Et samlet underskud i årets første halvår på ‘kun’ 1,08 mia. svenske kroner vidner således om et SAS, der igen er på vej frem, hvis ikke askeskyen havde forstyrret billledet.

SAS hæfter sig i periodemeddelelsen ved, at luftfartsorganisationen IATA forventer, at de europæiske luftfartsselskaber vil tabe ca. 2,8 mia. dollars (ca. 16,2 mia. danske kroner) i 2010. Det er derfor en branche med særdeles vanskelige markedsvilkår, som SAS opererer i.

Den snart forhenværende koncernchef Mats Jansson har udpeget tre fremtidige udfordringer, der er vigtige for at opnå en profitabel drift:

1. Fastholde fokus på Core SAS-strategiplanen inklusive det tilknyttede besparelsesprogram. I løbet af 18 måneder har selskabet gennemført besparelser til en værdi af 5,6 mia. svenske kroner.

2. Fastholde arbejdet for at blive førende selskab på produkt og kvalitet. Det betyder flere frekvenser, et større trafiknetværk samt et bedre punktlighed end konkurrenterne.

3. Vækste trafikken på et profitabelt niveau. Markedet forventes at vokse med 4 – 6 % årligt, og SAS skal minimum holde samme vækstrate som markedet – og gerne højere.

Mats Jansson undlader ikke at kommentere sig egen afgang. Slutreplikken i den kvartalsmeddelelse, der blev hans sidste som SAS-koncernchefer følgende: “Virksomheden er nu i en god position til at møde fremtidens udfordringer!“