SAS går imod strømmen

Mange luftfartsselskaber har valgt at reducere kapaciteten på ruterne til Tokyo frem til udgangen af sommerfartplanen i slutningen af oktober måned. SAS aflyser i øjeblikket to afgange om ugen til Tokyo, men vælger overraskende at øge kapaciteten fra den 30. oktober.

Siden Japan den 11. marts blev ramt af jordskælvskatastrofen, har efterspørgslen efter rejser til landet været stærkt faldende. Det skyldes den fortsatte risiko for radioaktive udslip fra havarerede atomkraftværker samt generelle forsyningsproblemer i landet.

Mange luftfartsselskaber har taget konsekvensen af den reducerede efterspørgsel og har i stort omfang midlertidigt – men også i et vist omfang på længere sigt -taget kapacitet ud af sommertrafikprogrammet, der slutter den 30. oktober.

Således også SAS, der i øjeblikket aflyser op imoden tredjedelaf selskabetssyv ugentlige afgange til Tokyo. SAS har i de kommende dage aflyst afgangene fra København til Tokyo den 15., 19. og den 23. april og kommer alene i april måned op på mere end 10 aflysninger på ruten.

Men anderledes ser det ud i det kommende vinterprogram. Her har SAS besluttet at opjustere trafikprogrammet til Tokyo fra seks ugentlige afgange til endaglig afgang, hvilket er en kapacitetsudvidelse med mere end 15 procent. Denne beslutning kan virke besynderlig set i lyset af den øjeblikkelige trafikudvikling.

“Vi tog en tirsdag-frekvens ud af fartplanen tilTokyo for et par år siden. Den har vilænge villet have tilbage. Fremadrettet ser det fornuftigt ud på Japan, men det har måske taget længere tid for markedet at rette sig, end vi havde troet umiddelbart efter katastrofen. Men vi tror, at Japan kommer tilbage på fuld styrke,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus.

Udover opgraderingen af ruten fra København til Tokyo sættes også ekstra kapacitet ind til Chicago og Washington i den kommende vinterfartplan. Herudover åbner det fællesskandinaviske luftfartsselskab en rute fra København til Shanghai i marts måned 2012. Til gengæld lukkes ruten fra København til Dubai, idet SAS har vurderet, at konkurrencen fra arabiske Emirates ikke vil kunne sikre fortsat rentabilitet på denne rute.