SAS giver dig boardingkortet på uret

SAS’ innovationsafdeling er sammen med en stor elektronikproducent klar med et ur, der giver de rejsende boardingkort og alle nødvendige rejseoplysninger på armen.

SAS fortsætter sit arbejde med innovation, digitalisering og nye smarte løsninger, som gør rejsen lettere. Som et yderligere skridt i retning af bærbare teknologi har SAS’ innovationsafdeling, SAS Labs, sammen med elektronikproducenten Samsung udviklet en løsning, der giver rejsende adgang til SAS’ app og Smart Pass i Samsungs Gear S2-ur.

Ud over at være i stand til at gå ombord på fly med ens boardingkort på Samsung-uret, så giver SAS passagererne adgang til alle oplysninger om afgangstid, hvilken gate fly afgår fra og hvor i flyet man skal sidde, når man bruger SAS-app’en på uret.

Rejsende med uret kan endda udnytte SAS’ Smart Pass-løsning. Ved at placere uret på den såkaldte NFC-læser ved boardingkontrollen i gaten kan passageren trådløst og let passere kontrollen i lufthavnen.

”Vi arbejder konstant på at gøre livet lettere for vores passagerer. Ud over et godt netværk og vigtige tjenester såsom Fast Track og SAS-lounges, så er smarte, digitale løsninger en vigtig del i at gøre rejsen endnu nemmere fremover,” siger Massimo Pascotto, chef for SAS Labs.

Implanteret under huden
SAS Labs har tidligere testet NFC-teknologi i fingerringe, armbånd og en mikrochip implanteret under huden i en af laboratoriets medarbejdere,

På chippen er lagret hans Eurobonus-identitet. Han blev derfor fornylig den første passager, som gik gennem boarding-kontrollen blot ved at løfte hånden.

SAS Labs har dog ingen planer om at rulle implantering af mikrochips ud til kunderne. Der var kun tale om et eksperiment.

“Vi gjorde det bare for at vise, at en passager kan komme gennem alle kontrollerne i en lufthavn og om bord på et fly uden at medbringe nogen enheder overhovedet,” siger Massimo Pascotto.

SAS etablerede sit innovationslaboratorium i april i år. Og en af de første ideer laboratoriet arbejder med er et såkaldt electronic bagage tag (EBT). Det er en lille elektronisk enhed med en skærm, som skal kunne bøjes, bruge meget lidt strøm og være billig at fremstille. Den skal have forbindelse til passagerernes smartphones mens den sidder på passagerernes kufferter. Fra telefonen kan den rejsende automatisk opdatere ”tag’en”, så den har de nyeste rejseoplysninger indkodet. Dermed kan passagererne bare aflevere deres kuffert med tag’en ved bagageafleveringen. De skal ikke bruge tid på at sætte almindelige kuffertmærker på bagagen.

Tilbage i spidsen
SAS var for år tilbage helt i front med hensyn til udvikling af nye innovative løsninger. De senere år har SAS ikke været helt så langt fremme på beatet med hensyn til ny teknologi. Men det skal det nye laboratorium lave om på.

”Der bliver hele tiden indført ny teknologi med nye muligheder. SAS skal ikke bare følge disse nye trends; vi skal også gå i spidsen med nye forretningsmodeller og med at genopfinde fremtiden inden for transport. Det vil føre SAS tilbage i spidsen for innovation,” sagde Massimo Pascotto i april til Scandinavian Traveler-magasinet.

 

 

Relaterede artikler:

SAS tester indoperering af chip med rejseoplysninger