SAS: Ground handling først solgt i 2013

Et salg af SAS Ground Handling falder ikke på plads i år, fastslår SAS’ koncernchef Rickard Gustafson. Samtidig har selskabet endnu ikke begyndt forhandlinger med potentielle købere af Widerøe.

Mens forhandlingerne om nye overenskomster med det flyvende personale blev gennemført på få dage med en meget skarp deadline opstillet af SAS-ledelsen, så har SAS knap så travlt med at få frasolgt aktiver.

Da koncernchef, Rickard Gustafson, den 12. november præsenterede SAS’ store økonomiske redningsplan, så gik den på to ben. Det ene ben var besparelser på især personalesiden for 2,6 mia. danske kroner. Her fik det flyvende personale besked på, at nye overenskomster senest skulle være forhandlet på plads seks døgn senere – søndag den 18. november ved midnatstid. 15 timer efter deadlinen, mandag eftermiddag, lykkedes det at få alle aftaler på plads.

Det andet ben i den økonomiske redningsplan var frasalg for 2,6 mia. kroner. På salgslisten var blandt andet SAS Ground Handling og det norske regionalflyselskab Widerøe. Og i begge tilfælde går tingene meget langsommere end det var tilfældet i forhandlingerne med medarbejderne.

Ikke i år
SAS har gennem flere måneder arbejdet med at forberede salget af SAS Ground Handling, og ifølge Berlingske forhandler SAS-ledelsen nu kun med en enkel køber. Men det er ikke ensbetydende med, at et salg er lige om hjørnet, understreger Rickard Gustafson.

”Et salg kommer ikke til at blive gennemført på denne side af nytår,” fastslår Rickard Gustafson over for CHECK-IN.dk.

Han vil ikke kommentere på hvor mange købere SAS forhandler med. Men listen er kort, erkender SAS-chefen.

I 2008 forsøgte daværende koncernchef Mats Jansson også at frasælge SAS Ground Handling. Det blev forpurret af heftig modstand fra de fagforeninger, som organiserer de ansatte i selskabet. Men det regner Gustafson ikke med sker denne gang.

Ved at se på købere
På SAS’ salgsliste står også det norske regionalflyselskab, der ifølge analytikere vil kunne indbringe mellem 1 og 1,5 mia. kroner ud af de i alt 2,6 mia. kroner, som SAS har sat som mål at få ind i kassen som følge af frasalgene. Og her er SAS kun i den indledende fase.

”Vi er ved at danne os et billede af hvad der findes af potentielle købere. Når vi har overblik over det, vil vi starte en egentlig forhandlingsproces med en eller flere potentielle købere,” siger Rickard Gustafson til CHECK-IN.dk.

En gruppe Widerøe-piloter har sammen med en ukendt investor erklæret sig interesserede i at købe det overskudsgivende norske flyselskab. Det samme har den norske rigmand Per G. Braathen, der blandt andet står bag Braathens Aviation.

Desuden har flere medier spekuleret i at det store engelske regionalflyselskab Flybe kunne bruge Widerøe som platform for den massive invasion på det nordiske marked, som selskabet har bebudet flere gange.