Det norske lavprisflyselskab kunne for 2010 præsentere et nettoresultat på 189 millioner norske kroner. Men overskuddet er i realiteten betalt af SAS, idet Norwegian i 3. kvartal indtægtsførte en erstatning på samlet 182 millioner norske kroner, som SAS måtte betale for en tabt sag om industrispionage.
Noget tyder på, at der er kommet grus i maskineriet i den vækstmotor, som har drevet det norske lavprisflyselskab Norwegian frem gennem de seneste år. Selskabet har haft imponerende væksttal, men nu kniber det gevaldigt med indtjeningsevnen.
Resultatet for 2010 var et nettooverskud på 189 millioner norske kroner i forhold til et overskud på 446 millioner året før. Men resultatet på 189 millioner norske kroner er ikke skabt gennem luftfartsvirksomhed. Resultatet er hentet i en norsk retssal, idet den norske højesteret den 28. september afviste anken fra SAS over den dom, der var blevet afsagt i landsretten den 6. marts 2010.
Det betød rent konkret, at SAS blev dømt til at betale Norwegian en erstatning på 160 millioner norske kroner samt henholdsvis sagsomkostninger på 6,8 millioner i byretten, 7,9 millioner i landsretten og 637.000 norske kroner i Højesteret. Hertil kommer renter således at Norwegian samlet kunne modtage en check på 182 millioner norske kroner fra SAS. Dette beløb blev hos Norwegian bogført i 3. kvartal 2010.
Erstatningsbeløbet lød på 182 millioner norske kroner, mens Norwegians samlede overskud for 2010 var 189 millioner kroner. Naturligvis er der visse korrektioner for skat og finansielle poster, men stort set må det derfor antages, at Norwegian ikke har været i stand til at tjene penge på driften i 2010.
Hertil siger Norwegian kommunikationsdirektør Anne-Siessel Skånvik til CHECK-IN.dk. “Jeg synes ikke, at man helt kan fremstille det på den måde, idet mange andre faktorer har spillet ind i forhold til vort resultat. Her tænker jeg specielt på det lukkede luftrum i forbindelse med den islandske askesky samt udviklingen i brændstofpriser og valutakurser. Hvis man sætter en forudsætning op om at alt andet er lige, og at vort overskud svarer til erstatningsbeløbet, synes jeg, at det er at trække den for langt at sige, at SAS har ‘æren’ for vort overskud.“
Erstatningssagen vedrørte perioden fra 2002 til 2004, da Norwegian i en meget sårbar opstartsfase blev udsat for grov industrispionage udført af medarbejdere fra SAS. Norwegian tabte flere hundrede millioner kroner som følge af, at SAS på ulovlig vis tilegnede sig intern og sensitiv viden om Norwegian gennem bookingsystemet Amadeus.
“Vi har tabt langt mere på SAS-spionagesagen end vi fik tilkendt i erstatning, så sådan set har spionagesagen ikke givet os overskud på noget tidspunkt,“ tilføjer Anne-Sissel Skånvik.
—
Foto: Norwegian fik et samlet resultat for 2010 på 189 millioner norske kroner, der var af samme størrelse somet erstatningsbeløb fra SAS.