Kabinen i SAS Airbus A320. (Foto: Matthias Wagner)

SAS i fortsat passagervækst

I marts var der lidt mere end 2,0 millioner passagerer, der rejste med SAS, og det var en stigning på næsten fem procent i forhold til samme måned året før. Belægningen er samtidig tårnhøj.

SAS oplever stadig passagervækst, når man sammenligner med de samme måneder sidste år. Således var der i marts 2.003.000 rejsende med det skandinaviske flyselskab mod 1.870.709 i samme måned i 2023, hvilket svarer til en vækst på 4,9 procent.

Dermed fortsætter genopretningen, der gennem en længere periode har ligget stabilt med et passagerniveau på over 80 procent sammenlignet med tiden før coronapandemien og den efterfølgende Chapter 11-proces ved en amerikanske konkursdomstol.

”Vi er glade for at konstatere, at to millioner passagerer rejste med SAS i marts, som inkluderer påskeweekenden i år. I løbet af måneden godkendte den amerikanske domstol SAS’ plan for reorganisering, som er en vigtig milepæl for SAS Forward og udstikker en klar vej for os til at forlade omstruktureringsprocessen,” siger koncernchef Anko van der Werff i en kommentar.

Tårnhøj belægning
Da marts i år indeholdt påsken, havde SAS valgt at skrue op for trafikken på de interkontinentale og europæiske ruter, mens der tilsvarende var reduceret i kapaciteten i indenrigstrafikken i Danmark, Norge og Sverige, da der i den sidste tredjedel af måneden var nedsat erhvervsrejseaktivitet.

Kapacitetsvæksten på 15,1 procent, målt i antallet af udbudte passagersædekilometer, belønnede sig, da antallet af solgte passagersædekilometer steg med 20,2 procent. Det medførte, at belægningen blev øget med 3,4 procentpoint fra 75,7 til 79,1 procent.

Det er samtidig den højeste belægning i en marts i nyere tid, og man skal helt tilbage til 2007 og 2008 for at finde tal, der næsten kan måle sig med det aktuelle niveau, hvilket skyldes øget fokus på fritidsruter, hvor belægningen traditionelt er højere end på erhvervsruterne.

Ændret punktlighedsopgørelse
Kigger man på regularitet og punktlighed, kom SAS ud af marts med en regularitet på 98,7 procent og en punktlighed på hele 84,9 procent. Her er det vigtigt at understrege, at SAS er begyndt at måle med et tidsinterval på 15 minutter i forhold til afgangstidspunktet, mens andre selskaber benytter en målemetode, der fokuserer på en eventuel forsinkelse på ankomsttidspunktet.

Regulariteten er under alle omstændigheder forbedret i forhold til marts 2023, hvor kun 97,9 procent af samtlige flyvninger blev gennemført.

Hvad angår punktligheden var 69,6 procent af samtlige flyvninger rettidige ved ankomst i marts 2023, og hvorvidt det er bedre end 84,9 ved afgang i dette års marts, må stå hen i det uvisse.

 

Relaterede artikler:

Mere fart på SAS-passagervækst i februar

Beskeden passagervækst hos SAS

SAS trafiktal: Beskeden passagervækst i december