Danmarks Radios forbrugermagasin DR Kontant sætter i aften SAS i gabestok. Pressechef Trine Kromann-Mikkelsen må forsvare en principiel sag, hvor SAS undlod at udbetale kompensation i forbindelse med en forsinkelse.
Hos SAS har man en afdeling, der hedder “Customer Care“. Denne afdeling tager sig af reklamationer fra rejsende med det skandinaviske flyselskab.
Hvert år modtager afdelingen omkring 3.600 henvendelser ud af mere end 5 mio. rejsende fra danske lufthavne. Det svarer til omkring 7 ud af hver tusinde passagerer hos SAS, der ikke føler, at de har fået den vare, der er betalt for. Af disse 3.600 sager bliver langt den overvejende del løst i mindelighed mellem SAS og kunden. Men 2,2 procent af samtlige sager – svarende til i gennemsnit 82 på årsbasis – ender hos Trafikstyrelsen, hvis SAS og kunden ikke kan blive enige.
Det er en af disse sager, som DR Forbrugermagasinet Kontant i aften sætter fokus på under overskriften “Nu afslører Kontant, at SAS bryder reglerne, når du kommer i klemme.“ Hvad sagen i sine præcise enkeltheder går ud på, må tv-seerne vente med at blive delagtiggjort i til tirsdag aften kl. 21.05, når programmet sendes.
Et vigtigt område for SAS
Pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS stiller op til interview med værten Jakob Krogh, og der vil være tale om et direkte knæfald, da SAS har begået en fejl i en af de konkrete sagsbehandlinger, der er endt i Trafikstyrelsen.
SAS er kendt for at investere og lægge meget energi i kundetilfredsheden og har også i mange tilfælde fremstået som “klassens duks“, mens visse udenlandske flyselskaber har ladet hånt om EU-forordning 261/2004, som regulerer passagerrettighederne i luftfarten.
”Vi tager os virkelig godt af vore passagerer, når de kommer i klemme. Vi følger EU-forordningen. Der kan dog forekommeenkeltsager, hvorvi tager fejl. Det må vi så lære af,“ konkluderer pressechefen.
Sagen, der vil blive afsløret på DR Kontant, handler om kompensation ved flyforsinkelser. Man har ikke som udgangspunkt ret til kompensation, men kan have denne ret, afhængig af den enkelte sag. Det fastslog Sturgeon-dommen fra 2009. Kritikken af SAS går ud på, at flyselskabet ved opståede forsinkelserundgår at informere om denne ret i sin information til passagererne.