Det såkaldte Atlantic Plus-Plus-samarbejde mellem Air Canada, United og Lufthansa-gruppen får nu negativ betydning for SAS og selskabets codeshare-aftaler med United.
Når to parter fletter fingre er der ofte ikke plads til en tredje hånd. Det må man erkende hos SAS, der har måttet afvikle et vigtigt salgssamarbejde med det store amerikanske netværksselskab, United, og fra 1. april i år annullere en række centrale codeshare-aftaler med United på SAS’ transatlantiske ruter.
Gennem det såkaldte Atlantic Plus-Plus-samarbejde har United nemlig indledt et meget tæt samarbejde omkring den transatlantiske flytrafik med Lufthansa, Swiss, Austrian og Brussels, der alle fire er en del af Lufthansa-koncernen. Desuden er Air Canada også med.
For at United må få lov til at flette fingre med tyskerne og deres datterselskaber i nabolandene, så har konkurrencemyndighederne forlangt, at United ikke har lignende samarbejder om atlanterhavstrafikken med andre selskaber.
Giver ikke mening
Derfor har SAS og United ikke længere et ellers velfungerende salgssamarbejde om at sælge flyvninger på tværs af ”dammen”. Og det har ført til en opsigelse af codeshare-samarbejdet på SAS’ transatlantiske flyvninger, der altså ikke længere har et UA-rutenummer tilknyttet det almindelige SK 9XX-nummer.
”Når vi ikke længere har et salgssamarbejde, så giver det ikke mening, at de sælger vores transatlantiske flyvninger,” forklarer Simon Pauck Hansen, der er vice president i SAS med ansvar for Partners & Intercontinental Networks.
Han understreger, at United og SAS stadig samarbejder omkring codeshares på United’s flyvninger i Nordamerika og SAS’ europæiske flyvninger.