SAS i norsk lounge-oprustning

SAS laver lounge for indenrigsrejsende i Trondheim Værnes og vil udvide næsten nyåbnet indenrigslounge i Oslo.

Konkurrencen mellem SAS og Norwegian er hård på trafikken mellem Skandinavien og Europa. Men mest intens er den på de norske indenrigsruter. Her kæmpes ikke blot på prisen, på servicen i luften og på trafikprogram. Her kæmpes også intenst i medierne og i lufthavnene.

Et godt eksempel på det var SAS’ åbning af en særlig indenrigslounge i Oslo Gardermoen Lufthavn i juni i år. En lounge, som til SAS store overraskelse, har vist sig at være særdeles populær. Derfor er SAS allerede nu i dialog med Avinor, der driver langt hovedparten af Norges største lufthavne, om at udvide den 300 kvadratmeter store lounge.

Light lounge
Samtidig gør SAS klar til yderligere at forberede sit indenrigsprodukt i en anden norsk luftfart. Således vil SAS til foråret åbne en lounge for indenrigspassagerer i Trondheims Værnes-lufthavn. Selskabet betegner det selv som en ”light lounge”, der bliver på 100 kvadratmeter. Ligesom i de større lounges, så vil der være gratis trådløst internet, mad, let mad, aviser og masser af stikkontakter til opladning af telefoner, tablets og pc’ere. Toiletter må loungegæsterne til gengæld spejde langt efter. Det bliver der ikke plads til i mini-loungen.

SAS fortæller til flere norske medier, at man også har kig på at etablere lignende light-lounges i andre norske provinslufthavn. Mest oplagt er de to vestnorske byer Stavanger og Bergen samt de to nordnorske trafikknudepunkter Tromsø og Bodø.

Udvide udenrigslounge
Opgraderingen af SAS-produktet på landjorden i Norge har dog ikke kun fokus på de indenrigsrejsende. Også de udenrigsrejsende får forbedret service i løbet af 2015. Således er det planen at renovere og udvide SAS’ udenrigslounge i Gardermoen-lufthavnen. Loungen skal blandt andet udstyres med de selv-service adgangsterminaler, som loungerne i Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda-lufthavnen er udstyret med.

Den røde tråd i perlerækken af nye, renoverede og udvidede lounges er et mål om at differentiere sig fra konkurrenten Norwegians produkt og appellere til forretningsrejsende og andre ”premium-kunder”. Noget som Fast Track-sikkerhedskontroller i Gardermoen, Trondheim Værnes, Stavanger Sola og Bergen Flesland også skal være med til at sikre.

Illustration af hvordan nye lounge i Trondheim Værnes-lufthavnen kunne tænkes at komme til at se ud. Foto: SAS.