SAS i samarbejde med potentiel køber

SAS indgår et codeshare-samarbejde med mellemøstselskabet Etihad. Selskabet vurderes at være blandt de mest oplagte købere, hvis de skandinaviske lande en dag vil sælge ud af SAS.

Normalt betragtes de tre mellemøstselskaber Emirates, Qatar Airways og Etihad som benhårde konkurrenter til stort set alle europæiske flyselskaber, da de med næsten uudtømmelige pengetanke er i stand til at tilbyde de nyeste fly, den bedste service og ofte også de billigste billetter på flyvninger fra Europa til Asien, Australien og Afrika.

Parterne har dog tilnærmet sig hinanden en anelse over de senere år. Blandt andet så har Air France-KLM indgået et tæt samarbejde med Etihad og Qatar Airways kom for et år siden med i oneworld-alliancen.

Og nu indleder SAS også et samarbejde med Etihad, der har base i Abu Dhabi. Etihad ejer knap 30 procent af airberlin og har fornylig købt 49 procent af Alitalia. Selskabet vurderes at være blandt de absolut mest oplagte købere, hvis de tre skandinaviske stater en dag skulle få lyst til at sælge ud af deres aktiebeholdning i SAS. Luftfartsselskaber og privatpersoner uden for EU kan dog kun eje højest 49 procent af et europæisk luftfartsselskab. Det er dog alligevel lykkedes selskabet at få særdeles stor indflydelse på driften af airberlin og selskabet havde skrappe betingelser for at gå ind i Alitalia med livreddende frisk kapital.

Aftale om loyalitetsprogrammer
SAS og Etihad har indgået en codeshare-aftale, der betyder, at SAS placerer sin SK-kode på Etihad Airways’ flyvninger mellem Abu Dhabi og Bruxelles, Düsseldorf, Frankfurt, Rom, Milano, Zürich, Geneve og London Heathrow. Modsat kan Etihad Airways placere sin EY-kode på SAS-flyvninger fra samme europæiske destinationer, undtagen Bruxelles, og til SAS’ hubs i København, Oslo og Stockholm. EY-koden placeres også på flyvninger videre fra København til Billund og Ålesund, fra Oslo til Ålesund, Kristiansand, Trondheim og Stavanger samt fra Stockholm til Umeå, Sundsvall og Östersund.

Begge flyselskaber vil desuden udvikle og underskrive en aftale om loyalitetsprogrammer, som vil være til fordel for medlemmer af såvel Etihad Airways’ Etihad Guest-program som SAS’ EuroBonus-program.

Styrke bånd
Aftalen, som afventer myndighedernes godkendelse, vil styrke begge flyselskabers mulighed for at tilbyde bedre forbindelser til og fra et antal vigtige europæiske byer. Etihad flyver i dag ikke til Skandinavien og SAS flyver ikke til Abu Dhabi. Alligevel mener Etihad, at aftalen vil være en markant forbedring.

”Denne codeshare-aftale med SAS vil åbne adgangen til Stockholm, Oslo og København samt til en række andre vigtige byer over hele Skandinavien. Den vil væsentligt forbedre rejsemuligheder og videreforbindelser for flypassagerer og styrke vores bånd til Europa og europæiske flyselskaber,” siger Kevin Knight, Etihad Airways’ Chief Strategy Officer.

SAS er Etihad Airways’ 47. partnerskab på globalt plan og nummer 22 i Europa. For SAS er Etihad Airways codesharepartner nummer 23 og den tredje partner med en stærk position i Mellemøsten.