(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS ikke lagt ned af sure indenrigskunder

Når passagertallet i maj måned faldt på tre indenrigsruter, så skyldes det i højere grad færre udbudte sæder end balladen om terminalsammenlægningen i CPH, lyder det fra SAS, der ikke er blevet lagt ned af klager over sammenlægningen.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så har de tre indenrigsruter fra København til Billund, Aarhus og Aalborg oplevet store passagernedgange i maj måned. På alle tre ruter faldt antallet af passagerer procentvis mere i maj måned end i årets første fire måneder lagt sammen. Det viser passagertal fra de tre provinslufthavne.

Noget kunne tyde på, at den megen furore om de nye forhold for indenrigsrejsende i Københavns Lufthavn har haft direkte indvirkning på passagertallene på indenrigsruterne. Siden den 29. marts har indenrigspassagererne ikke længere haft deres egen sikkerhedskontrol i Terminal 1. I stedet skal de i dag anvende den samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 ligesom de udenrigsrejsende. I det meste af april var der forholdsvis roligt omkring sammenlægningen på grund af påsken og et generelt ønske fra pendlere, flyselskaber og andre om at gøre sig erfaringer med det nye set-up, inden man fællede dom.

Men i slutningen af april brød balladen løs med historier om lange køer og lang ventetid i sikkerhedskontrollen. Det kulminerede med et åbent brev fra lang række borgmestre i provinsen til Københavns Lufthavns bestyrelsesformand, ligesom flere folketingspolitikere og transportminister Magnus Heunicke var på barrikaderne med et krav til Københavns Lufthavn om, at få gjort noget ved ventetiderne.

Ikke lagt ned
SAS deler Aalborg-ruten med Norwegian og er alene om at operere ruterne til Billund og Aarhus. Hos det skandinaviske flyselskab mener man ikke, at forklaringen på den store passagernedgang på alle tre ruter skal findes i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn.

”Vores nedgang skyldtes primært at vi udbød færre sæder til salg, samtidig med at vi generelt hævede vores priser,” forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

På Aalborg-ruten udbød selskabet 23 procent færre sæder, da 66-sæders ATR72-fly på mange afgange erstattede større Airbus A320-fly. På Aarhus-ruten udbød SAS syv procent færre sæder i maj.

SAS har også noteret sig omtalen af besværlighederne med at komme gennem sikkerhedskontrollen. Men det er ikke noget der har fået bunken med kundeklager til at vokse eksplosivt.

”Vi har fået nogle kundehenvendelser, men vi er bestemt ikke blevet lagt ned af det,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.

Henvendelserne til SAS er primært kommet, når indenrigsflyene har været parkeret langt væk fra sikkerhedskontrollen, så passagererne enten har skulle gå langt eller ligefrem transporteres med bus ud til flyet.

Forladt ruten
Ruten til Aarhus oplevede den største ændring. Her faldt antallet af passagerer i maj måned sammenlignet med maj måned sidste år med 14 procent, mens antallet af passagerer i januar, februar, marts og april kun faldt med tilsammen 7,4 procent i forhold til samme periode sidste år.

I Billund Lufthavn er der også større tilbagegang i maj måned end i de første fire måned tilsammen. Med tilbagegange på henholdsvis 9,5 procent og 9,0 procent er der dog ikke tale om den store forskel.

Anderledes ser det ud i Aalborg. Her har mere end 13.000 passagerer forladt ruten til København i maj måned sammenlignet med samme måned sidste år. Det giver en tilbagegang på 15,9 procent til lige over 70.000 passagerer. Ser man på årets første fire måneder på Danmarks største indenrigsrute, så ser man en tilbagegang på tilsammen 11, 2 procent.

Foto: Morten Lund Madsen.