Anko van der Werff, koncernchef i SAS. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

SAS: Investeringaftale er på plads

Investeringsaftalen med det vindende konsortium, der bliver fremtidens ejer af SAS, er nu færdig. Investeringen er øget med 25 millioner dollars, og den danske stat lander på en ejerandel på 25,8 procent.

SAS har sent lørdag eftermiddag offentliggjort, at der er indgået en investeringsaftale med det konsortium, der blev præsenteret den 3. oktober i år.

Investeringen er dog blevet 25 millioner dollars større, så den hedder 1.200 millioner dollars (8,3 milliarder kroner) i stedet for som først annonceret 1.175 millioner dollars. Investeringen fordeler sig med 475 millioner dollars i ny egenkapital og 725 millioner dollars i sikret konvertibel gæld.

På den baggrund er der små justeringer i ejerfordelingen mellem de fire investorer i konsortiet. Castlelake ejer 32,0 procent af egenkapitalen og 55,2 procent af den konvertible gælde. Den danske stat – og dermed Finansministeriet – ender med en ejerandel på 25,8 procent og 30,0 procent af den konvertible gæld.

Fransk-hollandske Air France-KLM tager 19,9 procent af egenkapitalen og 4,8 procent af den konvertible gæld, mens danske Henrik Lind via Lind Invest får en ejerandel på 8,6 procent og 10,0 procent af den konvertible gæld.

Tilbage er en andel på cirka 13,6 procent, der skal fordeles mellem en række store kreditorer, der helt eller delvist vil få konverteret deres tilgodehavende til aktier.

Låner 500 millioner dollars af Castlelake
I forbindelse med investeringsaftalen har SAS også sikret sig ny DIP-finansiering (Debtor-in-possession, red.), der skal bidrage til driftsfinansieringen, indtil Chapter 11-processen ved den amerikanske konkursdomstol er afsluttet.

SAS havde hidtil fået stillet DIP-finansiering til rådighed af den amerikanske kapitalfond Apollo Global Management, hvor der er blevet udnyttet første tranche på 350 millioner dollars af en samlet kreditfacilitet på 700 millioner dollars.

Dette refinansieres ved hjælp af et nyt DIP-lån fra Castlelake på 500 millioner dollars. Vilkårene er nogenlunde identiske med Apollo-aftalen, oplyser SAS, og der er i første omgang aftalt en løbetid på ni måneder med mulighed for forlængelse i tre måneder, hvis SAS begærer det.

SAS forventer at få godkendt investeringsaftalen så hurtigt som muligt i november 2023 ved konkursdomstolen i New York. Den endelige rekonstruktionsplan håber SAS at få godkendt i begyndelsen af 2024 efterfulgt af myndighedsgodkendelser samt en formel rekonstruktion af det svenske moderselskab SAS AB.

“Ved at indgå denne investeringsaftale tager SAS næste skridt i sin Chapter 11-proces i USA. Investeringen er en vigtig milepæl i vores SAS Forward-plan, og den viser, at vores nye investorer tror på SAS og vores potentiale til at forblive på forkant med luftfartsindustrien i de kommende år,” udtaler SAS-koncernchef Anko van der Werff. 

 

Relaterede artikler:

AFKL-topchef: Vi vil ikke flytte trafik til Skandinavien

Så store er Air France-KLM i Skandinavien

Air France-KLM bliver ny medejer af SAS