SAS har indledt en offensiv salgskampagne, der skal tiltrække et nyt kundesegment til Houston-ruten. Det er blandt andet målet at sælge pakkerejser og grupperejser på det særlige Business Class-fly.
Det tager længere tid end forventet at få lønsomhed i SAS-ruten fra Stavanger til Houston, der åbnede den 20. august sidste år.
Ruten bliver opereret med et indlejet Boeing 737-fly fra schweiziske PrivatAir i en konfiguration med blot 44 Business Class-sæder.
Houston-ruten var oprindeligt tiltænkt den store olieindustri på den norske vestkyst, men en stærkt presset oliebranche har svækket efterspørgslen, så SAS er nødt til at se sig om efter andre kundegrupper for på sigt at kunne sikre lønsomhed i ruten.
I øjeblikket har SAS et kampagnetilbud på ruten frem til 30. august. Her er det muligt på udvalgte afgange at købe en enkeltbillet til Houston fra 13.999 kroner fra København eller Oslo.
Udover de særlige Business Saver-priser samt midtugepriser har SAS også iværksat en kampagne for at få grupper ombord på Houston-flyet, mens der også udbydes særlige nettopriser til brug for pakkerejser. Endvidere er de særlige priser for rederiansatte blevet sat ned,, ligesom rabatten er blevet øget på Travel Pass “Pay as you fly“.
“Disse aktiviteter er ikke unikke på nogen måde, men det er rigtigt, at vi har vurderet, at dette fantastiske Business-produkt er interessant for andre end dem, som er ansat i olieindustrien. I de foregående måneder har vi kun i begrænset omfang markedsført denne rute, så vi er tilfredse med, at vi kan se positive effekter af disse tilbud, som har fået flere passagerer om bord,“ siger informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i Norge til CHECK-IN.dk.
Påvirket af lavere aktivitet
At SAS nu vælger at skrue på en lang række kommercielle parametre skal ses i lyset af, at det kraftige dyk i oliepriserne i slutningen af 2014 har udsat det tidspunkt, hvor der kan forventes lønsomhed i ruten.
“Sædvanligvis tager det mellem et og to år at etablere en interkontinental rute og at få den til at blive lønsom. Nu viser det sig, at vi klarer det med dette fly i løbet af blot nogle måneder. Vi regner med at være i plus i løbet af januar eller februar,“ udtalte kommunikationsrådgiver Tormod Sandstø fra SAS i slutningen af november til det norske medie Aftenposten.
Det burde betyde, at ruten i dag skulle være lønsom for SAS, hvilket angiveligt ikke er tilfældet set i lyset af de øgede kommercielle aktiviteter.
“Vi kan bekræfte, at ruten er påvirket af lavere aktivitet i olieindustrien, men at den lavere oliepris også bidrager mere positivt for denne flyvning end for alle andre ruter i SAS, da netop brændstofomkostningerne udgør en relativt stor andel af de totale omkostninger på denne rute. Driftsomkostningerne er rent faktisk lavere end ved opstarten i august sidste år.“ understreger Knut Morten Johansen.