SAS knytter bånd til Turkish Airlines

SAS og Turkish Airlines indgår et omfattende codeshare-samarbejde. Flere andre Star Alliance-selskaber ser SAS dog ingen grund til at bytte rutenumre med.

SAS og Turkish Airlines har indgået en codeshare-aftale, der giver rejsende mellem Norden og Tyrkiet nye muligheder. Fremover kan SAS’ kunder således booke Turkish Airlines rejser med et SK -flynummer på www.sas.dk eller via et rejsebureau fra København, Aalborg og Billund til Istanbul og videre derfra til Ankara, Antalya, Bodrum, Dalaman og Izmir.

”Vi har selv primært leisureruter til byer som Antalya og Alanya, og deltager ikke på samme måde i trafikken til de destinationer, som også appellerer til forretningsrejsende. Og derfor komplementerer vi hinanden godt,” siger Simon Pauck Hansen, VP for Partners and Network i SAS.

Da både Turkish Airlines og SAS er partnere i Star Alliance, vil SAS’ kunder optjene EuroBonus-point på alle Turkish Airlines flyrejser fremover.

Turkish Airlines har tre daglige afgange mellem København og Istanbul og tre afgange om ugen mellem Istanbul og Aalborg og Billund. I alt er der ca. 80 afgange om ugen mellem Istanbul og Norden.

SAS øger samtidig udbuddet af destinationer fra Oslo, Stockholm, Helsingfors og Göteborg til Istanbul og derfra videre til Ankara, Antalya, Bodrum, Dalaman og Izmir.

Turkish Airlines vil lægge sit flynummer, TK, på mere end 20 destinationer i Norden.

Brask og bram
Alliancesamarbejder, som det SAS indgår i i Star Alliance, markedsføres ofte med brask og bram, mens codeshare-samarbejder lever et mere stille liv. Men for flyselskabernes indtjening og bundlinjer er codeshares ofte langt vigtigere end alliance-medlemsskaber.

For codeshares handler blandt andet om at de to flyselskaber, der samarbejder, deler indtjeningen, når en passager fra det ene selskab flyver videre med det andet selskab.

Hvis eksempelvis en SAS-passager flyver til Tyrkiet med Turkish Airlines, så deler de to selskaber indtjeningen efter en nøjere fastsat fordelingsnøgle.

Meget naturlig trafik
I flere tilfælde har SAS ikke codeshare-aftaler med selskaber, som ellers er selskabets nære samarbejdspartnere i Star Alliance. Det gælder for eksempel med det store amerikanske netværksselskab US Airways, koreanske Asiana og TAP Air Portugal.

”Et codeshare-samarbejde er et kommercielt samarbejde. Det kræver noget at bygge op, og man er ikke altid enige om vilkårene. Så derfor fokuserer vi kun på codeshare-samarbejder der, hvor der er meget naturlig trafik,” forklarer Simon Pauck Hansen og fortsætter:

”Eksempelvis er Portugal ikke noget særligt stort marked for os, og meget af trafikken til Sydamerika sendes med Lufthansa,” påpeger Simon Pauck Hansen.