SAS lægger sidste hånd på App

Med et par måneders forsinkelse er SAS snart klar med en app. At man langt fra er “first mover“ skal udnyttes til at lave en app, der er langt bedre end konkurrenternes.

SAS var sidste år Europas tredjemest punktlige luftfartsselskab, når det kommer til at få flyene til at ankomme rettidigt til deres gates. Til gengæld kniber det med at overholde tidsplanen, når det kommer til udviklingen af ny teknologi, der skal gøre det nemmere at være SAS-kunde.

Således lader SAS’ nye app til smartphones vente på sig. Oprindeligt var det meningen at kunderne skulle kunne installere den på deres telefoner og tablets i december sidste år. Men SAS’ it-folk sidder fortsat og finpudser app’en.Og selskabetforventer at kunnelancere app’en i 1. kvartal i år.

“Vores kunder er meget tilfredse med vores browserbaserede selvbetjeningsløsninger som check-in og mobilt boardingkort. Men de vil alligevel også gerne have en app,hvorder er mulighed for atlave brugervenligheden højere,“ forklarermarketingchef, Robin Kristensen, fra SAS i Danmark.

Selvom SAS langt fra bliver blandt de første luftfartsselskaber med en app, så har selskabet ikke opgivet ambitionen om endnu en gang at lægge sig op blandt de forreste i teknologifeltet, sådan som selskabet gennem årene har haft tradition for. Således vil flyselskabet udnytte chancen for at lære af de andres apps og overhale dem indenom ved at sætte nye standarder.

“Ved ikke at være de første, kan man have en ambition om at være de bedste. Og det arbejder vi benhårdt på at blive,“ forklarer Robin Kristensen.

Der bliver i app’en stort fokus på transaktionsdelen, det vil sige køb af billetter, check-in og lignende. Her har SAS muligvis skævet til Star Alliance-kollegaen Lufthansa, som netop har gjort meget ud af netop disse funktioner i deres meget brugervenlige app. Den er meget mere end blot en oplysningstavle om ankomst- og afgangstider, sådan som det er tilfældet hos en række andre luftfartsselskaber.

Time killer
SAS lancerede i juni sidste år et website, hvor kunderne kunne komme med idéer til nye tiltag, som luftfartsselskabet så ville arbejde videre med. Og her var netop lanceringen af en app et af de tilbagevendende emner.

Selvom SAS endnu ikke har en app, så er selskabet alligevel repræsenteret i app-universet. Den populære guidebog SAS Crew Guide findes i en skrabet udgave som app med guides til gode restauranter, shoppingmuligheder og lignende i New York, Chicago og London. Desuden har selskabet udviklet ”SAS Time Killer”, som er en samling af fire små meget simple spil, som kunderne kan bruge til at fordrive tiden med, hvis de venter på et fly i lufthavnen.

Check-in via mobil, RFID-tags og Smart Pass er blot nogle af de tiltag, som gennem tiden har været med til at placere SAS forrest i teknologibussen.