SAS lukker hul efter Lufthansa-skilsmisse

Med en ny rute fra Stockholm til Hamborg lukker SAS ét af de huller i rutenettet mellem Tyskland og Skandinavien, som er opstået efter ophøret af samarbejdet med Lufthansa.

Tidligere arbejdede Lufthansa og SAS tæt sammen og sørgede for at koordinere trafikprogrammer. Det betød, at Lufthansa betjente nogle ruter mellem Tyskland og Skandinavien, mens SAS tog sig af andre.

Men sidste år opsagde Lufthansa et mangeårigt joint-venture samarbejde ligesom Lufthansa-flyvninger fra byer som Hamborg, Düsseldorf og Berlin blev lagt over til lavprisselskabet Germanwings, der er et datterselskab af Lufthansa. Germanwings har ingen interlineaftale med SAS.

Det betød, at Lufthansa tog SK-koderne af mange af deres flyvninger fra Tyskland til Skandinavien. Flyvningerne optræder således ikke som SAS-codeshare ruter i reservationssystemerne eller i SAS’ systemer. Det betød, at SAS pludselig stod uden betjening af en række centrale ruter. I første omgang var det ruterne fra Hamborg til Oslo og Stockholm, som Germanwings sidste år overtog fra Lufthansa. Ruter som SAS ikke selv betjener.

Men nu åbner SAS den 22. april en direkte rute fra Stockholm Arlanda til Hamborg. Den vil blive fløjet to gange på hverdage og en gang på søndage med Boeing 737-600 og Boeing 717-fly. I dag flyver Germanwings på ruten tre gange dagligt på hverdage og en gang på søndage med CRJ-fly.

Næste skridt for Lufthansa bliver at lade Germanwings operere ruterne fra Düsseldorf til Gøteborg og Stockholm fra 30. marts i år.

Flere huller
Samtidig har Lufthansa igangsat en lukning af flere ruter. I starten af januar lukkede selskabet ruten mellem Berlin Tegel og Stockholm. Nu står SAS tilbage med kun én aftenrotation selv mod airberlins tre daglige flyvninger. Og fra udgangen af marts stopper Lufthansa med at flyve fra Düsseldorf til Oslo Gardermoen.

Med den nye rute mellem Stockholm og Hamborg lukker SAS således kun ét af flere huller i rutenettet mellem Skandinavien og Tyskland, som er opstået eller er ved at opstå i takt med Germanwings gradvise overtagelse af flere og flere Lufthansa-ruter.

Hos SAS vil pressechef Trine Kromann-Mikkelsen ikke løfte sløret for om selskabet har yderligere planer om at lukke huller. Meldingen er blot, at selskabet kontinuerligt vurderer det tyske marked.

Nyheden om åbningen af den direkte rute mellem Stockholm og Hamborg, udenom SAS’ trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn, kommer dagen efter, at der blev rejst debat om hvorvidt næstformanden i SAS’ bestyrelse, rigmanden Jacob Wallenberg, varetager SAS’ eller Stockholms interesser. Foruden bestyrelsesposten i SAS, så er Jacob Wallenberg nemlig også formand for ”Connect Sweden”, der arbejder for flere direkte flyforbindelser til Stockholm Arlanda. Og det har fået Venstres Mads Rørvig til at spørge finansminister Bjarne Corydon, om ikke Jacob Wallenberg har et habilitetsproblem.