Fra den 25. oktober er det slut med at flyve med SAS mellem København og Linate. SAS fortsætter dog flyvningerne til Malpensa-lufthavnen ved Milano.
SAS har fløjet i en menneskealder fra Københavns Lufthavn til Linate-lufthavnen ved Milano. Den 2. april 1968 indsatte SAS DC9-fly på ruten, og lidt mere end 47 år senere, er det nu slut med ruten.
Fra den 25. oktober har SAS besluttet at fjerne rutenummer SK1689/1690 på ruten mellem København og Milano-Linate v.v. I dag benyttes der CRJ900-fly med plads til 88 passagerer fem gange om ugen.
Dermed vil SAS fremover betjene Milano fra København med to daglige afgange til Malpensa-lufthavnen, mens den sene afgang til Linate bliver fjernet.
“Vi fjerner den frekvens vi har på Linate kl. 20.00 om aftenen. Den er mindre efterspurgt af vores rejsende, og vi kan anvende ressourcerne mere effektivt ved at have to afgange i absolut peak-hours morgen og eftermiddag til og fra Malpensa-lufthavnen,“ siger Simon Pauck Hansen, der er direktør for Network og Partners hos SAS.
Passagerer, der allerede har en reservation til Linate-ruten vil blive tilbudt ombooking til København-Malpensa.
SAS: Ikke skubbet væk af konkurrenter
Man kunne forledes til at tro, at SAS er blevet offer for den hårde konkurrence mellem København og Milano, hvor Alitalia flyver til Linate, easyJet til Malpensa og senest Ryanair til Bergamo.
Det afvises dog af SAS.
“Beslutningen om at flytte kapacitet væk fra Linate-ruten traf vi inden konkurrencesituationen ændrede sig efter en markant kapacitetsforøgelse fra København til Milano,“ understreger SAS-direktøren.
SAS vil dog forsætte mellem Stockholm og Linate. Her ligger den daglige afgang kl. 09.20 om formiddagen med returflyvning kl. 12.55. Ifølge Simon Pauck Hansen fungerer det fint for Stockholm-markedet med denne afgang.
Linate-lufthavnen gemmer også på et sort kapitel i SAS-historien. Den 8. oktober 2001 mistede 118 mennesker livet, da et MD87-fly med rutenummeret SK686 forulykkede under starten fra Linate med kurs mod Københavns Lufthavn. I tæt tåge kolliderede SAS-flyet med et lille tyskregistreret Cessna-fly, hvorefter flyet kurede ind i en bagagebygning og brød i brand. I alt 16 danske passagerer og to besætningsmedlemmer var blandt de omkomne.
Foto: Morten Lund Madsen