Det første af SAS’ nye Airbus A330 Enhanced er blevet forsinket, og det betyder, at de gamle A340’ere må tage over, når SAS om godt en måned lancerer sin nye Hong Kong-rute.
De rejsende på SAS’ nye Hong Kong-rute skal forberede sig på, at det ikke bliver de nye lækre kabiner, der venter dem på den godt 10 timer lange flyvetur fra Stockholm til Hong Kong.
SAS havde ellers lagt op til, at ruten allerede fra starten skulle flyves med en kombination af selskabets nye Airbus A330 Enhanced med nye kabiner, samt en ældre A340-fly med de gamle kabiner, men det bliver nu sidstnævnte, der alene skal flyve ruten ind til starten af oktober.
Det kan SAS meddele godt en måned før, den første flyvning skal gå på vingerne 10. september.
”Det første af de to Airbus A330 Enhanced, der skal betjene Hong Kong-ruten, er blevet nogle uger forsinket. Men vi forventer, at det vil være klar til at flyve fast på Hong Kong-ruten fra først i oktober,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.
Kun nyt på første fly
Kun den første flyvning fra Stockholm til Hong Kong bliver med et af SAS’ nyindrettede Airbus A330-fly, der ligesom Airbus 330 Enhanced nu er indrettet med nye kabiner med bedre sæder, bedre underholdningssystem og wifi.
De efterfølgende afgange vil ind til oktober blive betjent næsten uden undtagelse af et A340-fly, der hører til i den ældste gruppe af SAS’ langrutefly.
Først lidt over halvanden måned efter ruteåbningen, når SAS har modtaget sin anden Airbus A330 Enhanced, kan flyselskabet love nye kabiner til alle rejsende til Hong Kong.
”Det andet Airbus A330 Enhanced modtager vi i oktober, og sidst i oktober vil Hong Kong-ruten overgå til udelukkende at blive betjent med de nye A330 Enhanced,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.
De to sidste af i alt fire Airbus A330 Enhanced forventer SAS at modtage i februar og maj 2016.
SAS tog forbehold
Da SAS offentliggjorde Hong Kong-ruten i januar, skete det med stort fokus på, at ruten skal flyves med et af SAS’ nye Airbus A330 Enhanced. Nederst i pressemeddelelsen tog SAS dog et forbehold, som i bagklogskabens ulideligt klare lys har vist sig at være et klogt forbehold.
For her stod det nemlig, at Hong Kong-ruten ind til midt oktober enten vil blive opereret med en A330 Enhanced eller en A340.
”Det har hele tiden været sådan, at ruten i starten skulle flyves med både Airbus A340 og de nye Airbus A330 Enhanced. Vi har heller ikke markedsført ruten på, at den kun blev fløjet med A330 Enhanced,” siger Trine Kromann-Mikkelsen og tilføjer:
”Men jeg kan godt forstå, hvis nogen bliver skuffet over, at ruten til en start ikke bliver følget med de nye fly. Vi er også selv meget forventningsfulde til det nye fly.”
Kritiseret for flybytte
SAS kan dermed næppe se frem til samme stormløb af vrede kunder, som konkurrenten Norwegian blev mødt med, da Dreamliner-flyene blev forsinket og afløst af gamle Airbus-fly fra portugisiske Hi Fly.
I Norwegians tilfælde mente de rejsende, at Norwegian havde solgt sine ruter på Dreamlinerens komfort og glamour.
Lavprisflyselskabet endte dog med at få medhold i at nægte udbetaling af kompensation.